Farmacologie in het onderwijs aan studenten verpleegkunde

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

Verpleegkundigen zijn veelvuldig met medicatie bezig: voor het toedienen, het berekenen van hoeveelheden, de observatie van bijwerkingen en de administratie ervan. Door toename van het aantal oudere mensen, mensen met chronische ziekten en een langdurige medische geschiedenis zullen verpleegkundigen te maken krijgen met nieuwe medicatie en vormen van medicatietoediening en dat vraagt ander gedrag. Uit onderzoek blijkt dat medicatiefouten leiden tot langere opnames, intoxicatie en een toename van de kosten.

In dit onderzoek werd een systematische review uitgevoerd naar artikelen waarin onderwijsmethoden om farmacologie te geven worden beschreven. Vervolgens is gekeken naar de impact op het beklijven van farmacologische kennis, toepassen van farmacologische kennis in de praktijk en studenttevredenheid met de onderwijsmethode.
Inclusiecriteria: artikelen in het Engels, geschreven na 2000, onderwijsmethoden, farmacologie, verpleegkundestudenten en peer-reviewed. In vijf databases, waaronder CINAHL en ERIC, werden 169 artikelen gevonden, wat na analyse teruggebracht is tot twintig. Met behulp van twee instrumenten, Kirkpatrick’s framework (1998) en de Medical Education Research Quality Instrument (MERSQI), werden de artikelen geanalyseerd.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?