Column

Een brutale vraag

Een brutale vraag

Een tijdje geleden kreeg ik een e-mail met als onderwerp: Brutale vraag, medewerking onderzoek. Getriggerd door de brutale vraag opende ik de mail. ‘Geachte mevrouw Schuurmans, mijn naam is xxxx, ik ben een mbo-verpleegkundige en ik ben momenteel bezig met de hbo-v. Ik ben erg geïnteresseerd in leiderschap en ik volg daarom de minor “verpleegkundig leiderschap”. Voor deze minor doe ik een casestudie waarbij ik de volgende vraag moet beantwoorden: “Hoe manifesteert verpleegkundig leiderschap zich in de beroepspraktijk?” Voor deze casestudie ben ik op zoek naar een verpleegkundig leider die ik kan gaan schaduwen. Ik denk dat leiderschap tonen een belangrijk onderdeel van uw werk is. Daarom wil ik u vragen, mag ik u schaduwen?’

Nieuwsgierig? Lees de volledige column.

Referenties

  • Lalleman, P.C.B. & Verdonk, N. (2015). Leiderschapsontwikkeling van zorgprofessionals: een geslaagd online experiment. Onderwijs en Gezondheidszorg 39(5), 22-25.
  • Lalleman, P.C.B., Bouma, J., Smid, G.A.C., Rasiah, J. & Schuurmans, M.J. (2017). Peer-to-peer shadowing as a technique for the development of nurse middle managers clinical leadership: an explorative study. Leadership in Health Services. 30(4), 475-490.
  • Mianda, S., & Voce, A. (2018). Developing and evaluating clinical leadership interventions for frontline healthcare providers: a review of the literature. BMC health services research, 18(1), 747.