Beoordeel het proces van klinisch redeneren met inzet van virtuele patiënten

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

Klinisch redeneren is in de praktijk een belangrijke vaardigheid en er zal dus ook in de opleiding de nodige aandacht aan besteed moeten worden. Een van de manieren om het zo realistisch mogelijk te leren, is het gebruik van virtuele patiënten. En hoe kun je dan de ontwikkeling van een student in het klinisch redeneren volgen en toetsen?

De meeste instrumenten richten zich op het resultaat: de juiste diagnose. Daarom stelden de Zweedse onderzoekers zich ten doel een instrument te ontwikkelen waarmee het individuele leerproces van een student, tijdens een simulatiecontact met een virtuele patiënt, in kaart kan worden gebracht.

Zij onderzochten welke aanpassingen er aan een bestaand instrument aangebracht moesten worden (fase 1). Vervolgens toetsten zij dat aangepaste instrument (fase 2), om na te gaan of nu daadwerkelijk het proces en de voortgang gemeten werden. In de Lasater Clinical Judgment Rubric (LCJR) zijn de vier fases van redeneren Opmerken, Interpreteren, Reageren, Reflecteren geoperationaliseerd in elf items en de ontwikkeling wordt beschreven op vier niveaus (beginnend, in ontwikkeling, bekwaam en expert); de tabel is dus 11 x 4.

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?