Leerpraktijk

Werken met Evidence Based Practice vanuit professioneel leiderschap

Werken met Evidence Based Practice vanuit professioneel leiderschap

Regelmatig wordt de vraag gesteld: hoe moeten we als verpleegkundige werken volgens de actuele wetenschappelijke kennis? Hoe geef je precies vorm aan Evidence Based Practice (EBP)? Wat is er allemaal voor nodig en hoe kom je dan tot een resultaat? Deze leerpraktijk gaat over zorgprofessionals, verpleegkundigen en fysiotherapeuten die in het licht van Bachelor Nursing 2020 voortaan gaan werken met EBP. Binnen het ziekenhuis Medisch Spectrum Twente (MST) is in 2010 gestart met het scholen van verpleegkundigen, om verbeteringen door te voeren binnen de directe patiëntenzorg. Dit programma wordt Best Practice Unit (BPU) genoemd.

Referenties

  • Brouwer, B. de (2010). Excellente Zorg, tevreden verpleegkundigen en patiënten. Tijdschrift voor Verpleegkundigen, 7/8:37-40.
  • Green, L.W. (2001). From research to ‘best practices’ in other settings and populations. American Journal of Health Behavior, 25(3):165-178.
  • Hulskotte, S. & Snellers, N. (2017). Klinische mobilisatie na een hartoperatie. Eindverslag BPU.
  • Skyrme, D. (2005). Best Practices in Best Practices. Newbury/England: Davis Skyrme Associates. Online via: http://www.beep-eu.org
  • Vermeulen, H., Holleman, G., Huis, A., Ista, E., Lalleman, P. (2017). Verpleegkundig leiderschap. Houten: Bohn Staffleu van Loghum. Online via: www.verpleegkundigleiderschap.nu