Team-based Learning

Niet alleen denken, maar vooral ook samen doen

  • 11 min.
  • Best practices

Kennis in de zorg veroudert snel en toenemende complexiteit van zorg stelt hogere eisen aan professionals, werkzaam in de gezondheidszorg. Zorginstellingen verwachten van huidige en toekomstige zorgverleners dat ze, naast inhoudelijk vakbekwaam zijn, ook zelfstandig werken, proactief zijn, goed communiceren, interprofessioneel samenwerken, probleemoplossend handelen en een leven lang blijven leren. Gezondheidszorgopleidingen anticiperen hierop en zoeken naar onderwijsmethodieken die studenten faciliteren integraal CanMEDS-competenties te verwerven. Een onderwijsmethode die het aanleren van deze competenties faciliteert, is Team-based Learning (TBL). In TBL verschuift de invulling van het contactonderwijs sterk van overdracht van kennis door de docent naar toepassing van kennis door studenten die samenwerken in teams.

Algemeen

Schematische weergave (kleur) CANMEDS-rollen
Figuur 1: CanMEDS

De vakbekwaamheid van zorgprofessionals kenmerkt zich door samenhang tussen vakbekwaamheid, samenwerkend vermogen en lerend vermogen. Goede samenwerking, constructief feedback geven en ontvangen, transparant zijn, shared decision making en nieuwsgierigheid naar elkaars overwegingen en redeneerwijzen bevorderen de kwaliteit van de zorgverlening en dragen op de werkplek bij aan een goed leer- en werkklimaat. Samenwerken en communiceren als CanMEDS-competenties zijn niet alleen na te streven opleidingsdoelen, maar

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?