Onderzoek

Professionele identiteitsontwikkeling van studenten en verpleegkundigen

Professionele identiteitsontwikkeling van studenten en verpleegkundigen

Yvonne ten Hoeve promoveerde op 7 februari 2018 aan de Rijksuniversiteit Groningen op het proefschrift From Student Nurse to Nurse Professional. The shaping of professional identity in nursing. Dit artikel beschrijft de belangrijkste bevindingen van haar onderzoek.

'Praktische en emotionele steun zijn essentieel om verpleegkundestudenten gemotiveerd te houden'

Literatuur

  • Kumaran, S. & Carney, M. (2014). Role transition from student nurse to staff nurse: Facilitating the transition period. Nurse Education in Practice, 14(6), 605-611.
  • Ten Hoeve, Y., Jansen, G., & Roodbol, P. (2014). Zelfbeeld en professionele identiteit van de verpleegkundige; een literatuurstudie. Onderwijs en gezondheidszorg, 38(4), 3-6.
  • Toth, J.C., Dobratz, M.A., & Boni, M.S. (1998). Attitude toward nursing of students earning a second degree and traditional baccalaureate students: Are they different? Nursing Outlook, 45(6), 273-278.
  • Vanhanen, L., Hentinen, M., & Janhonen, S. (1999). Students’ orientations to nursing at the beginning of nursing education. Nordic Journal of Nursing research & Clinical Studies/Vård I Norden, 19(3), 18-23.
  • Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN) (2016). Personeelstekorten in de zorg. Online via http://www.venvn.nl/personeelstekorten-zorg-oplossingen-van-de-werkvloer.