Kardas en O’Brien onderzochten in zes experimenten dit fenomeen ‘leren door te zien’. In het eerste experiment testten zij of door het herhaaldelijk kijken naar anderen het vertrouwen van kijkers over het zelf kunnen uitvoeren van een handeling toeneemt. Vervolgens hebben ze getest of deze percepties klopten (experiment 2-4) en tot slot is gekeken naar onderliggende mechanismen die hierbij een rol spelen (experiment 5 en 6). Het aantal deelnemers aan het onderzoek varieerde per experiment (minimaal 100, maximaal 1000). De handelingen die onderzocht werden zijn: het gooien van darts, het uitvoeren van de ‘moonwalk’ en het spelen van een spel.
&ellipsis;Leren door te zien: gemakkelijker gezegd dan gedaan
Al jarenlang ‘leren we door te doen’, maar tegenwoordig zien we, als gevolg van moderne technologie, een opmars van ‘leren door te zien’. Op YouTube zijn miljoenen instructievideo’s te vinden over uiteenlopende onderwerpen. Maar helpen die filmpjes bij het goed kunnen uitvoeren van de vaardigheid of handeling waarover we geïnstrueerd worden?