Studenten verpleegkunde over het gebruik van clickers

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

Millennials (jongeren geboren in of na 1982) leven in een wereld met veel technologie, zijn multitaskers en verwachten directe antwoorden en feedback. Aan docenten en onderwijsontwikkelaars de uitdaging bijpassende nieuwe onderwijsmiddelen en onderwijsvormen te vinden. Doel van dit evaluatieonderzoek is te achterhalen hoe studenten het gebruik van clickers ervaren.

Classroom Response Systems (CRS), waaronder clickers, worden ingezet om studenten actief deel te laten nemen in de les. Studenten beantwoorden anoniem vragen; de antwoorden worden geprojecteerd en direct besproken. Door meerdere auteurs wordt beschreven dat het gebruik van CRS een veilige leeromgeving creëert, waarin individuen fouten durven te maken en de toename van hun kennis kunnen toetsen. In deze studie maakten tweedeen vierdejaarsstudenten gedurende zeven weken gebruik van clickers aan het begin en einde van daartoe aangewezen lessen. Zij kregen een gestructureerde, gevalideerde vragenlijst voorgelegd, met als afsluiting een open vraag (‘Wat vind je van clickers?’).
Een respons van 100% (n = 99). Studenten waren enthousiast over het gebruik van clickers: een beter begrip van de stof/concepten, verbeterde deelname aan activiteiten in de klas: ‘Door

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?