Ervaringen uit het practoraat ‘versterken leerproces niveau 2’

Practoraten professionaliseren de mbo-sector

  • 10 min.
  • Best practices

Naast de lectoren in het hbo horen vanaf oktober 2016 practoraten en practoren tot het exclusieve werkterrein van het mbo (motie van kamerlid Rog, CDA). Momenteel zijn volgens de stichting ‘Ieder mbo een practoraat’ 21 practoren aangesteld. In dit artikel worden de vragen beantwoord wat een practoraat is, welk onderzoek wordt verricht en hoe het onderzoek bijdraagt aan verduurzaming van het mbo-onderwijs.

Inleiding

Practoraten voorzien in de behoefte om onderzoek en innovatie in ROC’s te vergroten. Aan de ene kant is de mbo-onderwijspraktijk onvoldoende verbonden met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en aan de andere kant stimuleren de practoraten hun docenten (én docent-onderzoekers) om onderzoek te doen. In dit artikel wordt verkend wat het doel van onderzoek binnen een practoraat is, welke onderzoeksactiviteiten binnen een practoraat worden vervuld en hoe de onderzoeksresultaten bijdragen aan duurzaam beroepsonderwijs, gelardeerd met ervaringen van docent-onderzoekers werkzaam in het practoraat ‘versterken leerproces niveau 2’ in ROC van Twente.

Practoraat

Op de website ‘Ieder mbo een practoraat’ (2018), onder veelgestelde vragen,

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?