Werkplekleren door studenten verpleegkunde en geneeskunde

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

De werkplek wordt erkend als een belangrijke setting om te leren. Doel van dit onderzoek was om het leren van studenten verpleegkunde en geneeskunde in ziekenhuizen te bestuderen vanuit een sociocultureel perspectief op leren. Hiertoe werden drie theoretische raamwerken gebruikt: communities of practice van Wenger, werkleren van Billett en onderwijsen leerregimes van Trowler en Cooper.

In dit artikel beschrijft de Zweedse Liljedahl de belangrijkste resultaten van de vier studies uit haar proefschrift. Voor studie I interviewde zij in totaal 15 verpleegkundeen geneeskundestudenten om hun ervaringen met de klinische leeromgeving te verkennen. De studies II-IV hadden een etnografische benadering, gebaseerd op 135 uur observatie en 16 follow-upinterviews bij drie klinische settingen, met als doel de samenhang tussen ‘affordances’ (de leermogelijkheden die de werkplek biedt) en ‘agency’ (‘besluit’ van de student hoe om te gaan met deze mogelijkheden) en de praktijken van werkplekleren te onderzoeken.

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?