Student begeleiden? Continu leren? Helaas geen tijd!

De praktijkopleider als moderator van samenwerkend leren met waardecreatie tot gevolg

  • 8 min.
  • Leerpraktijk

‘Géén tijd om studenten te begeleiden’, ‘te weinig stageplaatsen’, ‘tekort aan zorgpersoneel’. In de functie van praktijkopleider bereikten deze geluiden mij dagelijks en nu vanuit mijn functie als (BPV-)docent kom ik ze weer tegen. Het is een hardnekkig en veelomvattend probleem. In deze leerpraktijk blik ik terug op mijn werk als praktijkopleider en beschrijf ik de wijze waarop ik werkbegeleiders ondersteunde om met het geschetste probleem om te gaan.

Netwerk van werkbegeleiders

Scholen willen studenten een goede leerplek bieden, maar het ontbreekt hen aan voldoende kwalitatief goede stageplaatsen. Zorgorganisaties willen duurzaam leren en opleiden om het personeelsbestand op orde te houden en zoeken intern naarstig naar mogelijkheden om dit te realiseren. Werkbegeleiders willen studenten begeleiden en zichzelf ontwikkelen, maar hebben onder invloed van hoge werkdruk onvoldoende tijd. En juist op die plaatsen waar deze geluiden van onmacht en frustratie doorklinken, is betrokkenheid met leren en opleiden aanwezig, evenals de wil om dit probleem te trotseren.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?