Leerpraktijk

Student begeleiden? Continu leren? Helaas geen tijd!
De praktijkopleider als moderator van samenwerkend leren met waardecreatie tot gevolg

Student begeleiden? Continu leren? Helaas geen tijd!

‘Géén tijd om studenten te begeleiden’, ‘te weinig stageplaatsen’, ‘tekort aan zorgpersoneel’. In de functie van praktijkopleider bereikten deze geluiden mij dagelijks en nu vanuit mijn functie als (BPV-)docent kom ik ze weer tegen. Het is een hardnekkig en veelomvattend probleem. In deze leerpraktijk blik ik terug op mijn werk als praktijkopleider en beschrijf ik de wijze waarop ik werkbegeleiders ondersteunde om met het geschetste probleem om te gaan.

Referenties

  • Bood, R., Coenders, M, & Luin, A. van (2010). Netwerkleren: omgaan met gemene problemen. Gouda: Habiforum. 
  • Broeren, Spank, A. van der (2016). Waardecreatie in een leernetwerk van leercoaches. Masterthesis.
  • Vrieling, E., Bastiaens, T. & Stijnen, P. (2010). Process-oriented design principles for promoting self-regulated learning in primary teacher education. International Journal of Education Research, 49 (4-5), 141-150.
  • Wenger, E., Trayner, B. & Laat, M. de (2011). Promoting and assessing value creation in communities and networks: A conceptual framework. Heerlen: LOOK, Open University of the Netherlands.