Praktijkopleider nieuwe stijl

  • 3 min.
  • 5 vragen

Het werkveld vraagt om goed opgeleide praktijkopleiders die naast het begeleiden van studenten ook kwalificerend kunnen beoordelen. De Academie voor Wonen, Zorg en Welzijn en het Consortium Beroepsonderwijs werken samen om een antwoord te geven op die vraag. Een ontwikkelgroep heeft in overleg met een klankbordgroep met vertegenwoordigers uit de praktijk twee blended leermodulen ontwikkeld: ‘Assessor’ en ‘Examinator’. De module Assessor wordt momenteel in pilots getest.

1. Hoe ziet de leermodule Assessor eruit?

‘Vanuit het herziene kwalificatiedossier Praktijkopleider (mbo niveau 4) zijn vijf werkprocessen uit kerntaak 2 geselecteerd voor de module Assessor: ‘Ondersteunen en bewaken van het leertraject van een lerende’, ‘Ondersteunen van een lerende bij het opstellen van zijn individuele leerplan’, ‘Regelen van de introductieperiode van een student in de BPV’, ‘Evalueren van uitgevoerde werkzaamheden in de BPV’ en ‘Bijdragen aan de selectie en aanname van lerenden’.
Deze werkprocessen zijn uitgewerkt volgens een didactisch concept, dat voortkomt uit het sociaal-constructivisme. In de leertrajecten zie je dan ook kenmerken terug als: activerende werkvormen, ondersteunende tools en social learning. Een ondersteunende tool is bijvoorbeeld Competent, een online begeleidingsinstrument van Calibris-Advies

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?