Onderzoek

Kritisch onderzoeken
Het stellen van hogere denkvragen binnen een Learning Community

Het stellen van hogere denkvragen binnen een Learning Community

Op de verpleegafdeling Longziekten van het HagaZiekenhuis wordt sinds september 2016 gewerkt met een Learning Community (LC) waarin studenten, verpleegkundigen en docenten samen kritisch de beroepspraktijk onderzoeken. Het kritisch onderzoeken vraagt om een leeromgeving die het stellen van vragen stimuleert en waar vragen gesteld worden van een hoger denkniveau. In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre de LC Longziekten een omgeving is waarbinnen leden gestimuleerd worden tot het stellen van hogere denkvragen.

Literatuur

  • Baronner, W. & Wallner, C. (2016). Ontwerpcriteria voor een Learning Community: De Learning Community als krachtige praktijkleeromgeving. Onderwijs en Gezondheidszorg, 40(3), 30-33.
  • Bielaczyc, K. & Collins, A. (1999). Learning Communities in Classrooms: Advancing Knowledge For a Lifetime. NASSP Bulletin, 83(604), 4-10.
  • Bowker, M. H. (2010, fall). Teaching Students to Ask Questions Instead of Answering Them. Thought & Action, 26, 127-134.
  • Nicholl, H. M. & Tracey, C. A. B. (2007). Questioning: A tool in the nurse educator’s kit. Nurse Education in Practice, 7(5), 285-292.
  • Nigtere, B. de, Coppoolse, R. & Hoogerduijn, J. (2008). Inspirerend leren in de learning community. Onderwijs en Gezondheidszorg, 32(6), 3-6.
  • Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde. (2016). Bachelor of Nursing 2020: Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • Long, M., Blankenburg, R. & Butani, L. (2015). Questioning as a Teaching Tool. Pediatrics, 135(3), 406-408.
  • Olde Bekkink, M., Donders, A. R. T. R., Kooloos, J. G., Waal, R. M. W. de & Ruiter, D. J. (2015). Challenging students to formulate written questions: A randomized controlled trial to assess learning effects. BMC Medical Education, 15(56), 1-6.
  • Profetto-McGrath, J., Bulmer Smith, K., Day, R. A. & Yonge, O. (2004). The questioning skills of tutors and students in a context based baccalaureate nursing program. Nurse Education Today, 24(5), 363-372.
  • Renaud, R. D. & Murray, H. G. (2007). The validity of higer-order questions as a process indicator of educational quality. Research in Higher Education, 48(3), 319-351.
  • Stoll, L., Bolam, R., McMahon, A., Wallace, M. & Thomas, S. (2006). Professional Learning Communities: A Review of the Literature. Journal of Educational Change, 7(4), 221-258.
  • Tofade, T., Elsner, J. & Haines, S. T. (2013). Best Practice Strategies for Effective Use of Questions as a Teaching Tool. American Journal of Pharmaceutical Education, 77(7), 1-9.
  • Wallner, C. & Heemskerk, W. (2017, juni). Methode bij het starten van een learning community: De LC Ster. OnderwijsInnovatie, 2, 34-36.
  • Wenger, E., Trayner, B. & Laat, M. de. (2011). Promoting and assessing value creation in communities and networks: A conceptual framework (Rapport Nr. 18). Heerlen: Open Universiteit, Ruud de Moor Centrum.
  • Wilson, N. S. & Smetana, L. (2009). Questioning as Thinking: A Metacognitive Framework. Middle School Journal, 41(2), 20-28.