Kritisch onderzoeken

Het stellen van hogere denkvragen binnen een Learning Community

  • 12 min.
  • Onderzoek
  • Uitgelicht

Op de verpleegafdeling Longziekten van het HagaZiekenhuis wordt sinds september 2016 gewerkt met een Learning Community (LC) waarin studenten, verpleegkundigen en docenten samen kritisch de beroepspraktijk onderzoeken. Het kritisch onderzoeken vraagt om een leeromgeving die het stellen van vragen stimuleert en waar vragen gesteld worden van een hoger denkniveau. In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre de LC Longziekten een omgeving is waarbinnen leden gestimuleerd worden tot het stellen van hogere denkvragen.

Inleiding

De gezondheidszorg verandert; patiƫnten worden ouder en zorg wordt complexer. Dit vraagt om continue kwaliteitsverbetering door zorgvernieuwing. Verpleegkundigen moeten op een onderzoekende en innovatieve wijze kunnen bijdragen aan deze zorgvernieuwing. De onderzoekende houding wordt binnen het nieuwe opleidingsprofiel Bachelor of Nursing 2020 gezien als voorwaardenscheppend voor het handelen van een verpleegkundige. Dit begint met kritisch zijn, waarbij het stellen van vragen aan de basis staat van een onderzoekende houding (Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde, 2016). &ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?