Consequenties van herdefiniëring

Kan positieve gezondheid de zorg haar ziel teruggeven?

  • 12 min.
  • Best practices

Het werkveld heeft het begrip positieve gezondheid met veel enthousiasme omarmd en het begrip hoort daarom thuis in het onderwijs. In dit essay wordt onderzocht wat de mogelijkheden en valkuilen zijn van het begrip ‘positieve gezondheid’. Het grootste probleem is dat de gezondheidszorg er maar in zeer beperkte mate aan kan bijdragen.

Weinig onderwerpen zijn zo saai als discussies over definities. Zeker bij abstracte concepten krijg je nooit helemaal te pakken wat bedoeld wordt en de afbakening van verwante begrippen blijft altijd een heikel probleem. Waar liggen bijvoorbeeld de grenzen tussen gezond, ziek, stoornis, afwijkend en afkeurenswaardig? Discussies over definities hebben vaak veel weg van haarkloverij.

De enthousiaste ontvangst (Walburg, 2015) van de nieuwe definitie van gezondheid van Machteld Huber is de uitzondering die de regel bevestigt. Positieve gezondheid, of kortweg gezondheid, is bij haar niet langer het optimaliseren van zoveel mogelijk (biologische, emotionele en sociale) parameters. Zij definieert gezondheid als het vermogen van burgers/patiënten om zich aan te passen en de eigen regie te voeren, in het licht van sociale, fysieke en emotionele uitdagingen (Huber e.a., 2011).

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?