Lezers reageren

‘Het is niet makkelijk om een onvoldoende te geven’

  • 3 min.
  • Opinie

De stelling ‘Het komt té vaak voor dat studenten bij een praktijkbeoordeling het voordeel van de twijfel krijgen,’ maakte wel iets los. Zowel op Twitter als via de mail ontvingen wij reacties. En die zijn niet eensluidend; begeleiden én beoordelen zullen blijvend onze aandacht moeten hebben.

Duidelijk over de eisen én elkaar steunen 

‘Ik herken dit niet uit de praktijk. Helaas komt het bij ons regelmatig voor dat een student een stage niet haalt. In het praktijkopleidingboek (POB) waarmee wij in ons ziekenhuis werken, staan hele duidelijke richtlijnen en competentie-eisen waaraan studenten moeten voldoen. Dit is voor ons een belangrijke ondersteunende tool om studenten goed te kunnen beoordelen naast de vaak hectische dagelijkse praktijk. Het werken met een POB is heel prettig, omdat alle partijen hierdoor goed op de hoogte zijn van de verwachtingen die we van elkaar hebben. Wij steunen elkaar ook als team bij beoordelingen door regelmatig met elkaar te overleggen over de ontwikkelingen van een student. Wij gebruiken dus niet het voordeel van de twijfel, maar gaan zorgvuldig met de praktijkbeoordeling van studenten om.’

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?