Onderwijs en Gezondheidszorg
September 2017, Jaargang 41, Nummer 5, pp. 21-24

Best practices

Actualisering verpleegkundige functieprofielen
Verpleegkundigen in ETZ klaargestoomd voor 2020

Verpleegkundigen in ETZ klaargestoomd voor 2020

Maatschappelijke ontwikkelingen en de veranderde zorgvraag zijn aanleiding geweest voor het Elisabeth Tweesteden Ziekenhuis (ETZ) het project Verpleegkunde 2020 te starten om zijn verpleegkundigen voor te bereiden op de toekomst. Uitgangspunten daarbij zijn de beroepsprofielen zoals beschreven in Verpleegkundigen & Verzorgenden 2020 (Lambregts en Grotendorst, 2012), waarbij de opleidingsniveaus mbo en hbo onderscheidend zijn. De actualisering van de verpleegkundige functieprofielen is hiervan een belangrijk onderdeel dat vele vragen oproept. Hoe leid je een jarenlang praktiserende mbo-verpleegkundige op tot het hbo-niveau? Wat doe je met de zittende hbo-verpleegkundigen? Dit artikel beschrijft twee leertrajecten die voortvloeien uit Verpleegkunde 2020: het maatwerktraject van mbo- naar hbo-verpleegkundige en het post-bachelortraject voor de in het ziekenhuis werkzame hbo’ers.

Literatuur

  • Alken, L.H., Sloane, D.M., Bruyneel, L., Heede, K. van den, Griffiths, P., Busse, R., et al. (2014). Nurse staffing and education and hospital mortality in nine European countries: a retrospective observational study. Lancet, 24; 383(9931): 1824-30.
  • Huber, M., Vliet, M. van, Giezenberg, M., Winkers, B., Heerkens, Y., Dagnelie, P.C., et al. (2016). Towards a ‘patient-centred’ operationalisation of the new dynamic concept of health: a mixed methods study. British Medical Journal, 12;6(1):e010091. doi: 10.1136/bmjopen-2015-010091.
  • Lambregts, T. & Grotendorst, A. (redactie) (2012). Leren van de toekomst: Verpleegkundigen & Verzorgenden 2020, Houten: Bohn Stafleu van Loghem.