SAMEN LEREN VRAAGT MAATWERK

Hoe denken verzorgenden en verpleegkundigen in een verpleeghuis over deskundigheidsbevordering?

  • 13 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

Deskundigheidsbevordering lijkt dé oplossing om de kwaliteit van zorg in verpleeghuizen te verbeteren. De Inspectie van de Gezondheidszorg en de Nederlandse overheid zijn hier al van overtuigd. Maar wat geschikte leeractiviteiten, leerverbanden, leerthema’s en randvoorwaarden hierbij zijn, is nog niet duidelijk. Wel is bekend dat wanneer verzorgenden en verpleegkundigen betrokken zijn bij de insteek van leerprocessen het uiteindelijke leereffect vergroot wordt. Hoog tijd om te weten hoe verzorgenden en verpleegkundigen in verpleeghuizen denken over deskundigheidsbevordering na hun diplomering.

Inleiding

Door de transitie in de ouderenzorg hebben verzorgenden en verpleegkundigen in verpleeghuizen andere vaardigheden nodig. De zorgverlening is deels verschoven van zorgen voor naar begeleiden, samenwerken en ondersteunen. Dat deze ombuiging nog niet geslaagd is, blijkt uit notities van de Inspectie van de Gezondheidszorg waarin zij meermalen de noodklok luidt over onvoldoende kwaliteit van zorg in de verpleeghuizen (IGZ, 2014; 2015; 2016). De scholing zou structureel achterblijven bij de zorgvraag van cliënten. Ook een internationaal consortium adviseert meer toerusting van verpleegkundigen in de ouderenzorg (McGilton et al., 2016). Leertrajecten zijn nodig, met name voor verzorgenden, omdat zij zich onvoldoende toegerust voelen om de genoemde omslag te maken in hun dagelijkse werk (Actiz, 2015).  

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?