LEZERS REAGEREN

‘De professional moet behoorlijk zelfstandig zijn in leren en ICT-vaardig worden’

  • 3 min.
  • Opinie

De stelling van nummer 4 luidde: ‘Het voordeel van online leren door zorgprofessionals wordt enorm overschat.’ Aanleiding was een bericht waarin zorg werd uitgesproken over de computervaardigheden van verzorgenden en verpleegkundigen, nu er zoveel modules en leeractiviteiten online worden aangeboden. We ontvingen reacties van opleiders, die een cursus/ leergang verzorgd hebben en nemen kennis van hun ervaringen. Zij beschrijven randvoorwaarden en condities waardoor cursisten actief zullen (blijven) leren.

Vraagt iets van het leerbedrijf    

‘Online leren lukt zeker; als er naast de online leeractiviteiten goede praktijkoefeningen, fysieke bijeenkomsten en adequate begeleiders zijn in het leerbedrijf. Als de blend tussen leeractiviteiten en begeleiding goed is, zijn zorgprofessionals zelfs in eigen tijd bereid tot online leren!’

Karin Pals, AWZW (Academie voor Wonen, Zorg en Welzijn).


Aantrekkelijk houden

‘Verleden jaar heb ik een traject ontwikkeld waarbij stagiaires en gediplomeerden gezamenlijk een vraagstuk onderzochten. Het traject was blended vormgegeven. Het viel mij op dat juist de niet zo digivaardige gediplomeerde zorgprofessionals enthousiast waren over de online activiteiten (Adobe Connect, Blendspace). De stagiaires gaven daarentegen aan het moeilijk te vinden geconcentreerd te blijven werken aan online opdrachten. Wat er nodig is om online leren voor werkenden aantrekkelijk te houden: vraaggerichte invulling, korte en afwisselende onderdelen, reactie van docent op online activiteiten.’

Erna de Wolff-ter Beek, docent Albeda College. 


Uitdaging voor ontwerper

‘Ik denk dat een volledige e-learning goed kan werken als de professional behoorlijk zelfstandig is in zijn/haar leren en ICT-vaardig is (of makkelijk kan worden). Geschikt zijn leertrajecten/leertrajectjes voor leervragen waarbij just-in-time handig is of maatwerkoefenen. Informatie is op het world wide web te vinden, maar het interpreteren en toepassen vraagt iets meer. Uitdaging voor de ontwerper is om te kijken of dat digitaal kan, via een digitaal forum, in blended learning, in een team of in een schoolse situatie. Misschien kan de professional dat zelf ook wel bepalen en zorgt de ontwerper dat dat mogelijk is.’

Cisca van der Span, programmaleider wijkleercentra Graafschap College.


Aanbod is goed, maar...

‘Op mijn werkplek wordt inmiddels heel veel inhoudelijke informatie online aangeboden. De professionals die de informatie vormgeven zijn hier serieus en inhoudelijk zorgvuldig mee bezig. In de praktijk merk ik dat mijn collega’s, ook zorgprofessionals, hier weinig door geïnspireerd worden. Er wordt weinig digitaal gelezen, terwijl het aanbod beschikbaar én laagdrempelig is. Ondanks aanmoediging van mijn kant toch eens de tijd en moeite te nemen om een kijkje te nemen gebeurt het niet tot nauwelijks. Dat is spijtig. Kennelijk is de drempel nog steeds te hoog. Oudere collega’s lezen digitale informatie nog steeds moeizaam. Zij lezen liever geschreven informatie (ook al is ook dat niet vanzelfsprekend); digitaal lezen is voor meerderen niet eenvoudig. Online leren is mogelijk, maar dan moet de wil tot leren aanwezig zijn. De over?ow aan informatie is voor collega’s te groot: ze kiezen voor “gewoon werken". En dat terwijl juist de online informatie die beschikbaar is, ook zorginhoudelijk, het gewone werken verdiept, leidt tot het stellen van vragen en het zoeken naar mogelijkheden.’

Joke Galema, senior verpleegkundige De Hartekampgroep.


DE STELLING VOOR DE VOLGENDE OENG:

‘Aandacht voor de zorgbehoeften van LHBTQ binnen de opleidingen van verpleegkundigen en verzorgenden is onontbeerlijk’

In de rubriek ‘Signalering onderzoek’ wordt kort verslag gedaan van een onderzoek naar kennis van en overtuigingen over gezondheidsbehoeften van de LHBTQ-populatie. Hierin wordt beschreven dat zorgverleners (onder andere) vaak simpelweg niet denken aan seksuele oriëntatie of genderidentiteit, of zij vinden het niet belangrijk om dit bespreekbaar te maken.

Stuur uw bijdrage van maximaal 250 woorden uiterlijk 18 september naar redactie@onderwijsengezondheidszorg.nl.

De redactie houdt zich het recht voor bijdragen in te korten of te weigeren.