De onderzoekers gebruiken de term collaborative reasoning (samenwerkend redeneren) om het proces aan te duiden waarbij een gezamenlijk mentaal model wordt bereikt. Zij onderzochten dit bij veertien aios en veertien verpleegkundigen op een afdeling interne geneeskunde in een Zwitsers ziekenhuis. In een simulatie werkten tweetallen (een arts en een verpleegkundige) aan vier casussen. Na iedere simulatie werden alle deelnemers individueel geïnterviewd om hun gedachtegangen en acties na te gaan. Daarbij werd hun herinnering gestimuleerd door de videoopname van de simulatie te bekijken.
&ellipsis;Interprofessioneel samenwerkend redeneren in een klinische setting
Klinisch redeneren is onderzocht bij zowel verpleegkundigen als artsen in opleiding tot specialist (aios), maar er is nog nauwelijks onderzoek gedaan naar samenwerkend redeneren in de klinische setting. Dit ondanks de groeiende interesse voor interprofessioneel samenwerken. In deze studie is het samenwerkend redeneren van aios en verpleegkundigen in een simulatiesetting verkend.