Toetsing klinische vaardigheden met OSCE

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

Toetsing van klinische vaardigheden is een essentieel onderdeel van de opleiding tot verpleegkundige. Bij de “Objective Structured Clinical Examination” (OSCE) wordt gebruikgemaakt van gestandaardiseerde situaties en simulatiepatiënten die speciaal zijn opgeleid om een bepaald van tevoren ontwikkeld scenario te spelen, en daarbij zo authentiek mogelijk te reageren op de student. De OSCE biedt informatie over kennistekorten en over de attitude tijdens de uitvoering van verpleegkundige vaardigheden. In Nederland is het instrument bekend als “Klinische Praktijk Beoordeling” (KPB). Het wordt ingezet bij alle CanMEDS-rollen. De OSCE wordt in de literatuur algemeen beschouwd als een effectief instrument met een relatief hoge validiteit, betrouwbaarheid en objectiviteit. Studenten zijn gemotiveerd tot gebruik van het instrument vanwege de overeenkomst van de te toetsen klinische situaties met de praktijk.

De implementatie van het instrument bij enkele Spaanse verpleegkundeopleidingen ging gepaard met diverse problemen (geld, tijd en curriculumherziening). Daarom werd besloten een kwalitatief onderzoek te houden om het perspectief van de opleiding op gebruik en implementatie van de OSCE te exploreren. De onderzoekers hielden een semigestructureerd interview met vijftien docenten van acht verpleegkundeopleidingen. Zij analyseerden de data met een thematische contentanalyse en stelden vier kernthema’s vast voor de implementatie van OSCE: het doel, de plaats in het curriculum, de efficiency en de implementatiestrategie. &ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?