Verdraaid goed leren

Van onderwijzen naar persoonsgericht faciliteren van leren

  • 11 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

De hedendaagse hervormingen in de Nederlandse gezondheidszorg hebben een behoorlijke impact op de mindset en benodigde competenties van (zorg)professionals en managers. Van docenten wordt verwacht dat zij leiderschap tonen in het ondersteunen van de eigen en/of andermans professionele autonomie en groei. Dit artikel beschrijft een masterstudie over een professionaliseringstraject van docenten in het Hoger Beroeps Onderwijs. De studie had betrekking op een nieuwe en unieke leerlijn leiderschap voor docenten verbonden aan de bachelor Management in Zorg, van Fontys Hogeschool. De resultaten beschrijven hoe de participerende docenten hun docentenrol hebben ingevuld als een persoonsgerichte facilitator van leren en daarmee zelfsturend leren onder studenten bevorderden.

Inleiding

In literatuur over zorg- en werkrelaties wordt het belang van aandacht voor de persoon als een uniek individu steeds meer benadrukt. Persoonsgerichtheid is een fenomeen dat ontstaat in relaties waarin sprake is van wederzijdse erkenning van uniciteit en respect voor zelfdeterminatie, waardoor beiden een gezonde relatie en groei ervaren (Jacobs, 2015; McCormack en McCance, 2016). Van docenten wordt verwacht dat zij leiderschap tonen in het ondersteunen van de eigen en/of andermans professionele autonomie en groei.

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?