Medewerkers bepalen zelf de inhoud van de leerlijn

  • 4 min.
  • de ontmoeting

Lenny Vleugel, adviseur opleiden en ontwikkelen bij Marente (organisatie voor ouderenzorg), en Tineke Porschen, opleidingsadviseur/ontwerper bij Menskracht 7 (maatwerkonderwijs en bedrijfsopleidingen van ROC Mondriaan), ontwikkelden samen leerlijnen voor teamleden én stagiaires. Hoe zien die leerlijnen eruit?

Wat was de aanleiding om leerlijnen te ontwikkelen?

Lenny: ‘Een paar jaar terug zaten we in een fusieproces. Toen hebben we ons functiehuis opnieuw tegen het licht gehouden. We hadden maar liefst 78 verschillende functietitels en gingen terug naar zeven: woonzorgmedewerker, helpende zorg en welzijn, helpende plus/ thuiszorg, verzorgende-IG, EVV, verpleegkundige, wijkverpleegkundige. Verder bekeken we of onze medewerkers voldoende toekomstbestendig waren opgeleid. De veranderingen in de ouderenzorg vragen immers om ander en hoger gekwalificeerd personeel.’

Moesten medewerkers zich bijscholen?

Lenny: ‘Zeker niet iedereen. Een groep van zo’n vierhonderd mensen ging een kwalificerend traject op maat doen bij ROC Mondriaan. Sommige medewerkers die aangaven dat ze geen scholing wilden volgen, kregen

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?