Lezers reageren

‘Los van de match met de taak is het de vraag of werkbegeleiderschap echt fysiek ontlast’

  • 3 min.
  • Opinie

De stelling waarop u kon reageren, luidde: ‘Om oudere verpleegkundigen fysiek te ontlasten, kunnen zij het beste worden ingezet als werkbegeleider.’ De reacties komen in grote lijnen overeen: het gaat niet alleen, of juist niet om fysieke ontlasting.

Passend bij interesses en talenten

‘Maatwerk leveren blijkt van belang voor duurzame inzetbaarheid. Extra inzet als werkbegeleider moet ook bij je passen als persoon. Krijg je er als oudere verpleegkundige energie van? Past het bij waar je goed in bent en waar je je bekwaam in voelt? Als dat niet zo is, hebben beide partijen daar geen baat bij (student en verpleegkundige). Een rol als begeleider is overigens vaak wel een aantrekkelijke taak. Kijk met de verpleegkundigen hoe je kunt jobcraften: hoe je baan in te richten, optimaal passend bij je mogelijkheden, interesses en talenten. Dit werkt het beste als je dit met het hele team doet.
Want je moet samen het werk doen, maar dat betekent niet dat het werk voor iedereen hetzelfde moet zijn. Los van de match met de taak is het de vraag of werkbegeleiderschap echt fysiek ontlast. Dat hangt af van hoe je werkbegeleiderschap inzet en van de fase van de student in opleiding. En: Niet iedere oudere hoeft fysiek ontlast te worden.’
Nina Aalfs, Innovator en beleidsadviseur Radboudumc.


Rolmodel

‘Enkele jaren geleden vertelde een student: “ik heb een wat oudere begeleider”. Toen ik vroeg hoe oud de begeleider was, zei zij: “28”. Ik vind dat bij deze stelling twee zaken door elkaar worden gehaald. Wanneer ben je een goede begeleider én welke werkzaamheden kunnen oudere verpleegkundigen uitvoeren? Studenten hebben behoefte aan goede rolmodellen, aan verpleegkundigen die bijblijven, verpleegkundigen waarvan zij zeggen: “Zo wil ik ook worden”. Dat is niet aan leeftijd gebonden, dat heeft te maken met hoe iemand in het werk staat. Iemand die niet zegt: “Dat hebben we al een keer gedaan”, maar enthousiast studenten de gelegenheid geeft om te experimenteren en te leren. Ben je daar goed in, blijf dit dan vooral tot aan je 70ste doen. Instellingen zijn druk bezig om “duurzaam inzetbaar” beleid uit te zetten. Is het een oplossing om oudere werknemers geen/ minder avonddiensten te laten draaien?
Vrij te stellen van bepaalde werkzaamheden? Eenmaal per zes weken een week vrij te geven? Kennisdeling hierover zou zeer welkom zijn.’
Joke van der Meer, gepensioneerd docente.


Begeleiden is intensief

‘Ik ben het niet eens met de stelling. Als werkbegeleider sta je zowel naast het bed als naast de stagiair. Er wordt fysiek en mentaal veel gevraagd van een werkbegeleider, wil hij/zij deze rol optimaal vervullen. Begeleiden in de praktijk doe je niet vanuit het kantoor, zittend op een stoel.’
Dorin van Oss, Verpleegkundige Meander Medisch Centrum


Overheid moet ingrijpen

Ik ben werkzaam als meewerkend praktijkbegeleider in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Door de AOW-wetgeving blijven heel veel werknemers die eerst met uiterlijk 60 jaar de zorg verlieten, nu doorwerken tot aan pensionering; dus tot ver na hun 65e.
Ik vind dat absoluut onwenselijk. En in plaats van mogelijkheden te zoeken om de werkomstandigheden zo gunstig mogelijk te maken voor deze groep zouden de directies en besturen van de instellingen bij de overheid moeten laten horen dat de verhoging van de AOW-leeftijd leidt tot een “wat doen we met onze oudjes in de zorg”. Verzet in plaats van oplossingen!’
Paul van Wees, praktijkopleider.


REAGEER!

DE STELLING VOOR DE VOLGENDE OenG:

‘Om duurzaam inzetbaar te blijven, moeten gediplomeerde zorgverleners van niveau 2 en 3 verplicht losse certificeerbare keuzedelen volgen.’

Voor mbo niveau 2 en 3 is na de opleiding vrijwel geen vervolgonderwijs beschikbaar. Wellicht is dit mede de oorzaak van bestaande problemen om deze beroepsniveaus inzetbaar te houden (bron: Rapport anders kijken, anders leren, anders doen, 2016). Bij iedere opleiding in de herziene mbo-kwalificatiestructuur horen keuzedelen. Inmiddels zijn door de minister van OCW een aantal van deze keuzedelen met arbeidsmarktrelevantie als certificeerbare keuzedelen vastgesteld. Deze kunnen in het kader van bij- en nascholing door gediplomeerden gevolgd worden. Het aantal certificeerbare keuzedelen zal in de toekomst verder uitgebreid worden.

Stuur uw bijdrage van maximaal 250 woorden uiterlijk 10 februari naar redactie@onderwijsengezondheidszorg.nl. De redactie houdt zich het recht voor bijdragen in te korten of te weigeren.