Hoe je methodologische grondigheid en praktische relevantie stuurt

Het reviewen van praktijkgericht onderzoek aan een hbo-v

  • 8 min.
  • Best practices

Het reviewen van praktijkgericht onderzoek is een gespreksmethode om de kwaliteitscriteria voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen te verhelderen. Lectoraten en kenniskringen kunnen met deze methode sturing geven aan de methodologische grondigheid en de praktische relevantie van hun projecten. In dit artikel beschrijven we een pilot met een “Review lab” bij de Christelijke Hogeschool Ede en de ervaringen met de opzet en opbrengst van het reviewproces.

Aanleiding: kwaliteit van praktijkgericht onderzoek

Hogescholen in Nederland geven niet alleen kennis door, zij ontwikkelen ook kennis. Onderzoekers, docenten en studenten van hogere beroepsopleidingen doen met werkveldpartners immers aan praktijkgericht onderzoek. Hiermee versterken zij zowel het beroepsonderwijs als de beroepspraktijk. Hogescholen organiseren dit tegenwoordig in zogenoemde lectoraten, met kenniskringen van onder andere (docent)onderzoekers. &ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?