Betere toepassing van EBP in de praktijk

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

Diverse studies tonen aan dat verpleegkundigen onvoldoende voorbereid zijn op de toepassing van Evidence-based Practice (EBP) in de praktijk. Effectief onderwijs is de sleutel in de voorbereiding van studenten op betere toepassing van EBP. Er is echter beperkt informatie over wat daarvoor geschikte onderwijsstrategieën zijn.

Het doel van dit onderzoek is om te exploreren welke onderwijs- en leerprocessen (academische) docenten verpleegkunde gebruiken gericht op het leren integreren van EBP in de praktijk.
De onderzoekers deden een kwalitatief onderzoek gebaseerd op de Grounded Theory Methodology bij docenten van bacheloropleidingen aan verpleegkunde-universiteiten in Australië. Ze hielden met 23 docenten semigestructureerde interviews, observeerden negen docenten tijdens hun onderwijsactiviteiten en analyseerden twintig studies rond het centrale thema.
De resultaten tonen dat docenten verpleegkunde een variatie aan leer- en onderwijsstrategieën gebruiken, zoals colleges, probleemgestuurde onderwijsgroepen, inzet van klinische experts tijdens praktijklessen, opdrachten, virtuele simulaties en flipped classroom. De respondenten benoemden een negatieve attitude van hun studenten ten opzichte van

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?