Een vergelijkende studie op basis van een longitudinaal onderzoek

De spirituele ontwikkeling van studenten verpleegkunde in Nederland en Europa

  • 12 min.
  • Onderzoek
  • Uitgelicht

Studenten verpleegkunde zijn er in alle landen en overal wordt zorg verleend. Zingeving en spiritualiteit in de zorg zijn cultuurbepaald en dat deed ons, als lectoraat Zorg en Zingeving van hogeschool Viaa, de vragen stellen: leveren Europese hogescholen verpleegkundigen af die eenzelfde spirituele ontwikkeling doorgemaakt hebben? En welke curriculumonderdelen dragen hieraan bij? Dit onderzoek laat zien dat er weinig verschil lijkt te zijn tussen bijna-afgestudeerde studenten verpleegkunde in Europa. En dat vooral het verlenen van zorg aan patiënten tijdens stages studenten bewust maakt van en vaardig maakt in spirituele zorgverlening

Theoretisch kader

Een algemeen aanvaarde definitie van het begrip spiritualiteit is er binnen de gezondheidszorg niet (McSherry & Cash, 2004). In dit onderzoek houden we de volgende definitie aan: ‘het levensbeschouwelijk functioneren van de mens, waartoe ook de vragen van zinervaring en zingeving behoren’ (Integraal Kankercentrum Nederland, 2010, p4). Bij deze definitie wordt ervan uitgegaan dat spiritualiteit gaat over datgene wat van wezenlijk belang, van waarde en betekenis is voor mensen; met een ander woord “zingeving”. Zingeving is een van de zes dimensies van gezondheid (Huber et al., 2016) en hoort ook in de zorg thuis. Ziekte en lijden laten de patiënt stilstaan bij vragen over de betekenis van ziekte, het omgaan met verlies en het sterven (Cockell & McSherry, 2012). Patiënten lopen met gedachten rond als: Waarom

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?