Medicatietoediening veiliger door onderwijs?

  • 1 min.
  • Onderzoek

Het veilig toedienen van medicatie valt onder de verantwoordelijkheid van verpleegkundigen. Hoewel het een van de meest voorkomende verpleegkundige interventies is, worden er vaak fouten mee gemaakt. Meestal dient er een dubbelcheck plaats te vinden voorafgaand aan het toedienen: het achterwege laten daarvan kan grote gevolgen hebben voor de patiënt. Het is daarom belangrijk dat er goede strategieën worden ontwikkeld om deze fouten te voorkomen.

Bij strategieën kan gedacht worden aan het veranderen van het proces, maar dit blijkt vaak duur, langzaam en moeilijk in de dagelijkse praktijk. Een andere strategie is het verbeteren van de kennis, vaardigheden en attitude van zorgprofessionals ten opzichte van veilige medicatietoediening. Veel studies vinden tekorten in kennis, vaardigheden en attitude, maar tonen ook een verbetering hierin wanneer onderwijsinterventies worden aangeboden. Härkänen et al. (2016) hebben daarom als doel gesteld om de kwaliteit en effectiviteit van verschillende educatieve interventies voor veilige medicatietoediening te evalueren in een systematische review met meta-analyse. Verschillende databases werden doorzocht op relevante literatuur. Het moesten interventiestudies zijn met een kwalitatief goede onderzoeksmethode, gepubliceerd in een peer-reviewed tijdschrift, rapporterend over toediening van medicijnen

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?