Zelfregie in de opleiding hbo-verpleegkunde BN2020

Hoe integreert de hbo-v van Saxion zelfmanagement in onderwijs en toetsing?

  • 13 min.
  • Best practices

Zelfmanagement is “hot”. In het nieuwe landelijke opleidingsprofiel voor verpleegkundigen ‘Bachelor of Nursing 2020’ (BN2020) komt het begrip zelfmanagement 27 keer voor. Het is een kernbegrip en het komt het nadrukkelijkst aan de orde in de competenties Zorgverlener, Samenwerkingspartner en Gezondheidsbevorderaar. In dit artikel geven we een advies om zelfmanagement niet als op zichzelf staande leer- en oefenstof te zien. Daarbij beschrijven we in diverse toelichtingen, hoe we zelfmanagement in het onderwijs verweven met andere elementen van het opleidingsprofiel bij de Academie GezondheidsZorg (AGZ) van hogeschool Saxion. Hoe kan zelfmanagement gestalte krijgen binnen het verpleegkunde-onderwijs, zodat het geen papieren innovatie blijft?

Zelfmanagement in het opleidingsprofiel BN2020

Zelfmanagement is een belangrijk thema in het verpleegkundig werkveld van de toekomst (Schuurmans et al., 2012). Dit hangt samen met bezuinigingen, de noodzaak om de zorg te concentreren op de groep die dit het hardst nodig heeft en met het verpleegkundig ideaal van het centraal stellen van de persoon achter de patiënt (Bergsma en Van de Dijk, 2015).
In het opleidingsprofiel BN2020 is zelfmanagement versterken als een cirkelredenatie omschreven als: ‘Het ondersteunen van zelfmanagement van mensen, hun naasten en hun sociale netwerk, met als doel het behouden of verbeteren van het dagelijks functioneren in relatie tot gezondheid en ziekte en kwaliteit van leven’ (Stuurgroep BN2020, 2015, p.17; cursivering door de auteurs). De definitie van Barlow (2002, p.178; vertaling door auteurs) voor de

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?