Hoe een HBO-V student competent wordt

  • 9 min.
  • Interview

Hoe een HBO-V student competent wordt’, is de titel van een afstudeeronderzoek Zorgwetenschappen, dat Adinda Lichtendahl (studente aan de Maastrichtse universiteit) verrichtte naar curriculumontwikkeling binnen het HBO-V onderwijs. Haar onderzoek richtte zich op de wijze waarop de HBO-V’s in Nederland invulling geven aan het curriculum ten aanzien van de rol van regisseur. In de rol van ‘regisseur’ zorgt de verpleegkundige, afhankelijk van de sector waarin zij werkt, voor ‘zorgcoördinatie’ of ‘casemanagement’

Het nieuwe opleidingsstelsel voor verpleegkunde-onderwijs is gebaseerd op de ontwikkeling van (kern)competenties. Opleidingen zijn bezig hun onderwijs in die richting aan te passen of te veranderen. Dat dit geen eenvoudige opdracht is, is Adinda Lichtendahl zeer duidelijk geworden.
Om de onderzoeksvraag te beantwoorden heeft zij drie deelvragen geformuleerd:

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?