Journaalschrijven

  • 10 min.
  • Leerpraktijk
  • Toolkit

Journaalschrijven is een didactische werkvorm die elke docent naar eigen behoeften (en die van zijn studenten) kan invullen. Voelt u zich derhalve vrij om de suggesties in deze toolkit naast u neer te leggen, want die zijn vooral bedoeld voor docenten die deze werkvorm voor het eerst gebruiken. Deze Toolkit bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Doelgroep;
  2. Leerdoelen;
  3. Leermiddelen;
  4. Tips vooraf;
  5. Ideeën voor journalen;
  6. Journaalschrijven en leerstijlen;
  7. De rol van de docent.

1. Doelgroep

Journaalschrijven is een didactische werkvorm die geschikt is voor alle kwalificatieniveaus. Dit komt doordat journalen geen werkstukken zijn die aan de eisen van formeel taalgebruik moeten voldoen maar qua taalgebruik meer op een dagboek lijken. Het informeel taalgebruik van journalen blijkt onder andere uit:

  • de alledaagsheid: de woordkeuze is informeel, gekenmerkt door korte, eenvoudige woorden, samenvoegingen, afkortingen en allerlei andere foefjes waarmee een student zijn gedachten met zo weinig mogelijk in spanning zo duidelijk mogelijk op papier kan krijgen; 
  • &ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?