Prikkelen tot leren door de didactische inzet van serious games en virtuele werelden

  • 2 min.
  • 5 vragen

Erik Ploeger en Wim Trooster zetten een didactisch ICT-laboratorium op voor het Domein Bewegen & Educatie van Hogeschool Windesheim in Zwolle, waar docenten en studenten didactisch verantwoord van start kunnen gaan met Onderwijs & ICT-middelen. 

1. Hoe maakt Windesheim gebruik van serious games en virtuele werelden?

‘Om studenten tot goed leren te brengen, is intrinsieke motivatie cruciaal. Drie (elektronische) platforms zijn bij uitstek geschikt om deze intrinsieke motivatie te triggeren: simulaties, games en virtuele werelden. Een simulatie is een weergave van de werkelijkheid, waarbij de student parameters kan beïnvloeden om het effect daarvan op de weergave te bekijken, zoals een simulatie van waterpeil bij veranderende klimaatomstandigheden. Een serious game is een spelvorm met bijvoorbeeld onderwijs als

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?