De ontwikkeling van een leerklimaatinstrument voor verpleegkundestudenten
Leerklimaat: meten en verbeteren

Er is een groeiend besef dat het leerklimaat op een afdeling het leerproces van studenten tijdens stages beïnvloedt. Zo ook in het UMC Utrecht. Maar wat is precies een leerklimaat? En welke instrumenten zijn er om een leerklimaat te meten? Dit is in een literatuurstudie onderzocht. Twee gevonden leerklimaatinstrumenten zijn vervolgens samengevoegd en getoetst bij experts en studenten, waarna een nieuw leerklimaatinstrument is ontwikkeld. Dit artikel beschrijft de resultaten van dit onderzoek.
Literatuur:
- Boor K., Scheele F., van der Vleuten C.P.M., Scherpbier A.J.J., Teunissen P.W., Sijtsma K. (2007). Psychometric properties of an instrument to measure the clinical learning environment, Medical Education, 41, 92-99.
- Chan, D. (2001). Development of an innovative tool to assess hospital learning environments, Nurse Education Today, 21(8), 624-631.
- Dunn, S.V., & Burnett, P. (1995). The development of a clinical learning environment scale. Journal of Advanced Nursing, 22(6), 1166-1173.
- Grotendorst, A. (2013). In een aangenaam leerklimaat is het beter werken. In gesprek met Ineke van Aken. Onderwijs en Gezondheidszorg, 6, 19-21.
- Saarikoski, M., & Leino-Kilpi, H. (2002). The clinical learning environment and supervision by staff nurses: developing the instrument, International Journal of Nursing Studies, 39(3), 259-67.