Goed vakmanschap

  • 1 min.
  • Redactioneel

Op 20 januari is de de MBO Tour van OCW in het Kloosterhotel van MBO Amersfoort beëindigd. Minister Jet Bussemaker benadrukte in haar speech het belang van de samenwerking tussen het middelbaar beroepsonderwijs, het bedrijfsleven en de zorginstellingen. Zij gaf daarmee ook aan dat alles draait om goed vakmanschap. Zorgopleidingen kunnen een bijdrage leveren aan het in stand houden van goed vakmanschap door continue in contact te zijn met de zorginstellingen waar de studenten verpleegkunde en verzorgenden de stage lopen. De professionele zorgverlener kan goed vakmanschap in stand houden door zich te blijven scholen. In deze editie van Onderwijs en gezondheidszorg onder andere twee artikelen die gaan over het op peil houden van de professie en een artikel dat de samenwerking tussen een opleiding en een zorginstelling beschrijft.
Marie-Nell Rijkers schrijft over het belang van een leven lang leren van de verpleegkundigen op de Intensive Care van het St. Elisabethziekenhuis in Tilburg en de rol van de opleider hierbij. Ook bij de unit Intensieve Acute Zorg van de Zorgacademie van het Erasmus Medisch Centrum is goed nagedacht over het professionaliseren van de verpleegkundigen. Diana Storm en Irene Teeuwens hebben onderzocht of het online en face-to-face aanbieden van de bijscholing eeen verbetering is van het leerrendement, vergeleken met traditionele vormen van bijscholing. In het artikel van Femke van den Berg wordt het belang van samenwerking tussen een zorgopleiding en een zorginstelling in beeld gebracht. De HAN en ZZG Zorggroep hebben letterlijk de handen ineen geslagen door samen een publiciteitscampagne te ontwikkelen zodat meer hbo-v studenten kiezen voor een stage in de MGZ. In het artikel van de hand van Helga Kragten en Inge Pool staat het leerklimaat centraal. In het UMC in Utrecht is onderzocht hoe het leerklimaat gemeten kan worden tijdens het leerproces van studenten verpleegkunde. In de toolkit het vervolg van de toepassing van ontwerpgericht onderzoek door verpleegkundigen. Judith Gerritsen en Marjolein Roemaat beschrijven een checklist waarmee docenten kunnen nagaan of zij motiverende feedback geven aan studenten. Peer van den Bouwhuijsen schetst het toekomstbeeld voor de verschillende niveaus zorgverleners. Want wat betekent de verschuiving in de functiedifferentiatie voor het mbo zorgonderwijs als er steeds minder vraag is naar niveau 1 en 2? Met een artikel over ouderbetrokkenheid in het mbo wordt deze editie van Onderwijs en gezondheidszorg afgesloten. Veel leesplezier!