Overige

Het ontwerpen van een praktijkcurriculum voor de opleiding tot verpleegkundig specialist

Het ontwerpen van een praktijkcurriculum voor de opleiding tot verpleegkundig specialist

Dit artikel gaat over het ontwerpen van een praktijkcurriculum voor de opleiding tot verpleegkundig specialist. Focus in dit artikel vormen de theoretische achtergronden van de ontwikkeling van een praktijkcurriculum vanuit het perspectief van toetsen en beoordelen.

  • Botezatu, M., Hult, H., Tessma, M. K., & Fors, U. G. H. (2010). Virtual patient simulation for learning and assessment: Superior results in comparison with regular course exams. Medical Teacher, 32(10), 845-850. doi: 10.3109/01421591003695287
  • Brand, P., Boendermaker, P., & Venekamp, R. (2010; 2010). Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk. Houten: Prelum Uitgevers.
  • Cohen, S. N., Farrant, P. B. J., & Taibjee, S. M. (2009). Assessing the assessments: U.K. dermatology trainees' views of the workplace assessment tools. British Journal of Dermatology, 161(1), 34-39. doi: 10.1111/j.1365-2133.2009.09097.x
  • Collins, A. (1991). Cognitive apprenticeship: Making things visible. American Educator, 15(3), 6.
  • Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning : A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
  • Holmboe, E. S., Sherbino, J., Long, D. M., Swing, S. R., & Frank, J. R. (2010). The role of assessment in competency-based medical education. Medical Teacher, 32(8), 676-682. doi: 10.3109/0142159X.2010.500704
  • Miller, G. E. (1990). The assessment of clinical skills/competence/performance. Academic Medicine: Journal of the Association of American Medical Colleges, 65(9), S63-S67.
  • Setna, Z., Jha, V., Boursicot, K. A. M., & Roberts, T. E. (2010). Evaluating the utility of workplace-based assessment tools for speciality training. Best Practice & Research.Clinical Obstetrics & Gynaecology, 24(6), 767-782.
  • Van der Vleuten, C. P. M., Schuwirth, L. W. T., Scheele, F., Driessen, E. W., & Hodges, B. (2010). The assessment of professional competence: Building blocks for theory development. Best Practice & Research Clinical Obstetrics & Gynaecology, 24(6), 703-719. doi: DOI: 10.1016/j.bpobgyn.2010.04.001