Empirische ethiek en morele vorming van bachelor studenten verpleegkunde

Resultaten van twee jaar lectoraat Verpleegkundige Beroepsethiek

  • 11 min.
  • Overige

Sinds 2009 kent de Academie Gezondheidszorg van de Christelijke Hogeschool Ede het lectoraat Verpleegkundige Beroepsethiek. Het lectoraat doet praktijkgericht onderzoek naar het vermogen van verpleegkundigen om in de eigen werkprocessen en overlegvormen over goede zorg te reflecteren en te overleggen, zodat zij bijdragen aan de morele kwaliteit van de zorgpraktijk. Anders gezegd, door beschrijvende (in plaats van voorschrijvende) ethiek ontwikkelt het lectoraat kennis die kan bijdragen aan morele vorming van bachelor verpleegkundestudenten.

Probleem

Uit onderzoek blijkt dat de verhouding tot de organisatorische context centraal staat in de situaties waarin verpleegkundigen en verzorgenden ethische spanningen ervaren. &ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?