Social media: zinvol integreren in onderwijs- en zorgpraktijk

  • 1 min.
  • Redactioneel

Sociale netwerksites als Hyves, Facebook en LinkedIn zijn niet meer weg te denken uit het leven van veel verpleegkundigen en verzorg(en)den. Ook de dagelijkse interactie via media als MSN en Twitter zorgt dat telefoneren en e-mailen ‘uit de tijd’ zijn. Ook opleiders en docenten maken gebruik van deze media. Wat zijn nu eigenlijk sociale media en wat is de invloed van sociale media op professionele relaties, zowel tussen de professionals onderling als de relatie tussen professional en patiënt of student? Welke vaardigheden of competenties spelen een rol bij het gebruik van sociale media in de dagelijkse beroepspraktijk? En wat moet je doen om via de vele netwerksites contacten te leggen met anderen, waaronder patiënten, cliënten en studenten. Durf je zelf een account op een netwerksite aan te maken en vanuit deze site iemand een uitnodiging te sturen en contact te leggen? En wat doe je als die ene aardige patiënt of student jou ineens uitnodigt? Hoe profileer je jezelf op een netwerksite? Wat is in dat verband ‘mediawijs’? Welke professionele spelregels zijn wenselijk om met elkaar vast te stellen? Hoe hanteer je maximale betrokkenheid met behoud van distantie?

De artikelen in dit themanummer nodigen u uit om sociale media te integreren in de onderwijs- en zorgpraktijk. In dit themanummer achtergrondinformatie, best practices, voorbeelden, handleidingen, maar ook de mening van studenten over het gebruik van sociale media. Ter objectivering ook kritische kanttekeningen bij het gebruik van sociale media. Samengevat een gevarieerd nummer. Namens de redactie danken wij gastredacteur Ans Grotendorst die in haar inspirerende rol als ‘social media guide’ haar stempel op de inhoud van dit themanummer heeft gedrukt! Voor de lezer, alvast mooi weer toegewenst voor de zomermaanden juli en augustus, dicht bij huis of veraf waar ook ter wereld, en gezond weer terug.