Professional Loving Care

  • 2 min.
  • Redactioneel

Afgelopen week bezocht ik een symposium, waar menslievende zorg een belangrijk thema was. Een ‘lief’ ziekenhuis, wat is dat? In een onderzoek werd aan patiënten gevraagd welke betekenis zij aan ‘lief’ geven en wat de hulpverleners zouden moeten doen om hun zorgomgeving liefdevol in te kleuren. Wordt hetzelfde gevraagd aan verpleegkundigen en artsen, dan kunnen zij veel moeilijker inhoud geven aan liefdevolle zorg. En ik moet zeggen: ik vind het ook lastig! Maar toen kwam de Engelse term voorbij: ‘professional loving care’, waardoor mijn hart meteen een sprongetje maakte. Dit is de kern van wat werkers in de gezondheidszorg doen: evidence, aandachtige zorg, competentie, relatie, vertrouwen en beroepsvaardigheden: menslievende zorg. En het gaat zowel om het opleiden als om de praktijk.

In het voor u liggende nummer vindt u artikelen die de verbinding tussen theorie en praktijk maken. En daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. In Nieuwkoop is een lesprogramma uitgeprobeerd voor leerlingen van de basisschool, waarin zij spelenderwijs een breder en concreter beeld krijgen van de zorg. De bevindingen zijn positief, zult u lezen. In het interview van Ans Grotendorst vertelt Bianca den Outer over de visie waarop haar organisatie is gebaseerd, het zogenaamde vlindereffect: een kleine beweging kan grote gevolgen hebben. Hopelijk vindt het initiatief Woonhulp navolging: moeilijk lerenden worden op niveau 1 toegeleid naar de arbeidsmarkt. Kleinschalige woonvormen vragen om medewerkers die breed gekwalificeerd zijn en dat is een lastige opgave voor de beroepsopleidingen. Sandra de Groot beschrijft de combinatie van twee onderwijstrajecten als mogelijke oplossing hiervoor. De artikelen van Vincent Okkersen en Jolien van Uden sluiten mooi op elkaar aan: de beschrijving van een competentieset voor mentoren (als feedbackinstrument) en hoe docentengedrag de betrokkenheid van leerlingen/studenten kan beïnvloeden. Privacy, een begrip dat actueel is: de toolkit gaat in op wet- en regelgeving en geeft handvatten om samen met studenten op privacy te reflecteren. Om de patiëntveiligheid te optimaliseren, is er voor verpleegkundigen een handige rekenmodule samengesteld, die tijd- en plaatsonafhankelijk gemaakt kan worden. Actueel blijft natuurlijk de discussie naar aanleiding van de presentatie van de nieuwe Beroepsprofielen van 8 maart jongstleden. De redactie volgt de ontwikkelingen nauwgezet en nodigt u uit om uw reactie in de vorm van een artikel naar ons te sturen. In een van de volgende nummers zal hier verder aandacht aan worden besteed. Voor nu, veel inspiratie toegewenst. Dat is de basis om liefdevol studenten op te leiden.