Alarm of gewoon even aandacht voor...

  • 2 min.
  • Redactioneel

Het weeralarm is nog steeds van kracht nu ik mij overgeef aan een redactioneel voor nummer 1 van deze nieuwe jaargang. In een aantal artikelen klinkt ook een beetje alarm door. Let wel ‘zo kun je het ook aanpakken’, of ‘dat is geen zaak van studenten alleen.’ Dat er steeds ontwikkelingen gaande zijn in het onderwijs bewijst wel de jarenlange discussie over verschil tussen niveau 4 en 5 van Verpleegkunde. Daarover is veel gediscussieerd. De auteurs Gloudemans, Schalk en Reynaert doen in ‘Kritisch denken als onderscheid’ een poging het verschil tussen beide niveaus inzichtelijk te maken maar nu vanuit ‘begrip en vaardigheid’ rondom kritisch denken. Ze maken duidelijk dat hiermee een gerichte poging gedaan kan worden om te differentiëren tussen beide niveaus. Er wordt dieper ingegaan op de vaardigheden ‘analyseren’ en ‘beoordelen’. De auteurs maken op hun manier inzichtelijk dat kritisch denken een hulpmiddel is om taken en functies te differentiëren. In Strategisch HR beleid wordt ingegaan op de grote weerstand die bestaat tegen het accepteren van een ambitieus HRMbeleid zoals bij ingrijpende veranderingen. Geconstateerd wordt dat de houding ten opzichte van HRM en de samenwerkingsbereidheid in zowel ROC’s als hogescholen fors verschillen. Cofinanciering en subsidiemogelijkheden zijn kansen voor een adequaat uitgevoerd HRM beleid. De auteur Jan de Jong geeft daarvoor handige tips en ideeën. Dat ‘Doorstroming van mbo naar hbo’ niet alleen een zaak van de student is maakt dit artikel duidelijk. Zowel studenten als docenten, studieloopbaanbegeleiders, praktijkbegeleiders en instellingen hebben hun rol en aandeel in dit proces. Er is een cyclische verbondenheid van werkleerprocessen, studieloopbaanprocessen en management processen in de doorstroming van mbo-studenten naar hbo-opleidingen. In ‘Expertise en praktijkrepertoire binnen competentiegericht onderwijs’ gaat Jos Geerligs in op de competentieontwikkeling zoals die samenhangt met leren op school en met leerprocessen binnen zorginstellingen. Hij hecht groot belang aan het oefenen van doorvragen en de student aan te zetten tot reflectie als belangrijk middel van competentiegericht leren. En daarmee wordt permanent geschakeld tussen leren op school en leren in de zorginstelling. Een interessante invalshoek in relatie met competentiegericht leren. In dit nummer tot slot ook aandacht voor het beste leerbedrijf van 2009 in de sector Zorg. Pluryn, een gehandicaptenorganisatie, ‘denkt in mogelijkheden’ en dat levert vaak heel veel op. Met recht ontvingen zij dan ook deze prijs. Kortom, dit nummer biedt u weer voldoende mogelijkheden om een bijdrage te leveren aan de optimalisering van het gezondheidszorgonderwijs in 2010.

Jan Mistrate Haarhuis