Keuze, binding en boeien

  • 2 min.
  • Redactioneel

17 mei beginnen de eindexamens voor vmbo, havo en vwo; een spannende tijd voor alle leerlingen, ouders en onderwijsinstellingen. De vraag ‘Wat wil je later worden?’, die in de kleutertijd met brandweerman, piloot, juf of net als papa / mama werd beantwoord, is nu realiteit. En direct een goede keuze maken blijkt niet makkelijk. Ondanks alle open dagen, voorlichting, online keuzegidsen en testen. In het mbo stopt 21% van de meisjes en 22 % van de jongens het eerste jaar (mbo start, 2009); en ook in het hbo stopt 17,6 % van de studenten in het eerste studiejaar (hbo-raad, 2009). De reden is niet dat de studie te zwaar is, maar veelal stemt het beroepsbeeld niet overeen met de verwachtingen.

Aan opleidingen de taak om, naast goede (lees realistische) voorlichting op de middelbare scholen, leerlingen en studenten die gekozen hebben voor de gezondheidszorg, ook binnen te houden. In deze Onderwijs en gezondheidszorg vindt u artikelen die als centraal thema hebben het binden en boeien van studenten én medewerkers. Het artikel van Jolien van Uden gaat over studentbetrokkenheid als voorspeller van studiesucces van mbo-studenten. Zij presenteert een model en betoogt dat docenten verantwoordelijk zijn voor het creëren van een emotionele en cognitieve betrokkenheid, waardoor de gedragsmatige betrokkenheid van de studenten vanzelf zal volgen. In VAKbekwaam een beschrijving van een project dat gaat over zowel het leren van de student als de binding met een instelling. Maar opleidingen moeten ook aandacht hebben voor studenten die meer willen halen uit een opleiding, die zich willen onderscheiden. De Top-Class geeft studenten de mogelijkheid om zich door middel van extra studie-inspanning (en studiepunten) te profileren. Hoe gaat het met studenten na de afsluiting van een opleiding? U leest een verslag van een onderzoek van Calibris naar het rendement van zorg-, welzijns- en sportopleidingen. Bijna de helft van de gediplomeerden schrijft zich in voor een vervolgopleiding. Studenten met belangstelling voor de GGZ, kunnen de opleiding GGZ-specialist volgen; deze driejarige opleiding is sinds 2009 wettelijk erkend en heeft een beschermde titel. Onderzoek en praktijk verbinden zich in het artikel waarin patiëntveiligheid ten aanzien van het gebruik van medicijnen centraal staat. En tot slot hoop ik dat u het aandurft om de vragenlijst uit de Toolkit samen met uw collega’s te beantwoorden. En dan tot de conclusie komt dat het opzetten van een journal club zo gek nog niet is. Keuze voor de gezondheidszorg: een prachtige keuze ! Laten we daar gezamenlijk aan werken. Joke van der Meer