Het is de kunst om een ‘probleem’ als aanleiding te zien om tot een ‘vernieuwing’ te komen.

  • 2 min.
  • Redactioneel

Tekorten verwacht in de zorg; veel minder verpleegkundigen dan verwacht willen zich laten vaccineren tegen de Mexicaanse griep; we zullen tot ons 67e moeten doorwerken (of vallen verpleegkundigen in de categorie ‘zware beroepen’?); beginnend verpleegkundigen weten en kunnen nog niet zoveel als verpleegkundigen die al langer werkzaam zijn in de zorg; een toename van het aantal mensen met een chronische ziekte …… een greep uit het nieuws dat bijna dagelijks op ons afkomt. Problemen ook?
Een definitie van ‘probleem’ is: een vraagstuk dat vooralsnog onopgelost is. Om van een probleem af te komen en zodoende het doel toch te bereiken zoekt men naar een oplossing of de sleutel (Wikipedia). Natuurlijk valt niet te ontkennen dat het grote en ingewikkelde vraagstukken zijn waar we nu en de komende jaren mee te maken (zullen) krijgen. Door de bezuinigingen in de zorg zet de overheid de zaak op scherp, misschien wel er teveel van uitgaande dat werkers in de gezondheidszorg gewend zijn om te zoeken naar oplossingen en over veel creativiteit beschikken. Of dat nu in de directe zorg is of als teamleider, praktijkopleider of docent; veel situaties waarmee zij in aanraking komen laten zich niet vangen in protocollen en richtlijnen. In dit nummer van O&G treft u artikelen aan die een sleutel kunnen zijn naar een oplossing. De titel van dit redactioneel is ontleend aan een uitspraak van Suzanne Verdonschot, die een onderzoek heeft gedaan met als titel Learning to innovate. In het artikel over het inspirerend ontwikkelen van onderwijsprogramma’s wordt gesproken van ambassadeurschap; goed voorbeeld doet goed volgen. Door meer samenwerking en wederzijdse beïnvloeding van de opleidingen en de praktijk, is een van de conclusies die beschreven wordt naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek naar eisen waaraan een beginnende verpleegkundige zou moeten voldoen. In motiverende gesprekstraining leest u over de effecten die verschillende soorten vragen kunnen hebben, het kan de leerbereidheid bevorderen. Om nieuwe werkers aan te trekken zal er veel aandacht moeten zijn voor een realistische voorlichting over het beroep. Door elkaar te informeren ontstaat kennisdeling en kennisspreiding: in de toolkit een mooi voorbeeld van de wijze waarop farmacologie meer gaat leven voor studenten. En na het lezen van activiteiten van de ZorgToppers gaat u zeker op zoek naar leerlingen of studenten die u kunt voordragen. Het najaar is nu toch echt begonnen, geen ontkomen meer aan. Onstuimigheid, niet alleen in het weer, maar ook in ‘zorgland’. Ik hoop dat dit nummer u inspireert en mogelijke sleutels biedt voor oplossingen waar u naar op zoek bent.