Learning to the max

  • 1 min.
  • Redactioneel

Leren doe je overal! Deze quote zou ik vroeger meteen naar het rijk der fabelen hebben verwezen. Je leerde op school onder leiding van een docent die met zijn bureau op een podium over de hoofden van de leerlingen zijn lesje vertelde. Dat was leren. Je kende alle rituelen van de docenten. Zoals de docent Franse taal en letterkunde die met zijn regenjas aan, staand naast de lessenaar, ons amuseerde met de beste Franse filosofen en dichters. En dan de docent Duitse taal en letterkunde die een proefschrift schreef over Heinrich Böll en zijn leerlingen op de hoogte hield van zijn persoonlijke ontmoetingen met hem. Wat een verschil met 2009, en wat is er in ‘school’ veel veranderd! Docenten geven les in grote open ruimten, studenten lopen door het grote gebouw en plannen hun onderwijs, leren zelfstandig en op gezette tijden vragen zij de docent om een toets. Een overhoring op verzoek van de student dus! Niet de docent staat aan het roer van het leerproces, maar de student. Leren is het aanbieden van maximale mogelijkheden en vindt plaats in een diversiteit van kringen en gemeenschappen. De student bepaalt op basis van zijn/ haar talenten en verantwoordelijkheden wat er geleerd moet worden en de docent…, die moet de persoonlijke ontwikkeling van alle studenten stimuleren en faciliteren. Geen eenrichtingsverkeer vanuit de docent maar een persoonlijke benadering gericht op alle studenten. Learning to the max…, ofwel leren gericht op maximaal haalbare competentieontwikkeling van studenten. In dit nummer van Onderwijs en gezondheidszorg artikelen voor studenten en docenten, met de volgende thematieken: hoe wordt onderzoek verricht en met welke uitdagingen en belemmeringen wordt de onderzoeker geconfronteerd; welke politieke vragen domineren binnen de Haagse politiek het huidige onderwijsbeleid; succesvolle projecten in de zorg; terug naar de werkvloer en nu binnen de maatschappelijke zorg; de toolkit over gerontologie en geriatrie; interview met twee lectoren, een fotoverslag van een geslaagde docentendag georganiseerd door de uitgeverij, een artikel over alcoholgedrag van jongeren, verplegen met weinig middelen in Malawi. Gevarieerde artikelen dus, die verleiden tot learning to the max…