Leer-kracht

  • 1 min.
  • Redactioneel

Leren op de werkplek bestaat al sinds mensenheugenis. De relatie tussen leren en werken is echter wel aan veranderingen onderhevig. Leren wordt nu verbonden met innovatie en vernieuwing; samen leren in het werk en lerend innoveren. Een krachtige leeromgeving is daarbij essentieel. Het artikel over de learning community gaat over zo'n krachtige leeromgeving, een unieksamen-werkingsverband waar zorgvernieuwing samen gaat met leren en ontwikkelen van studenten én medewerkers.

Een ander voorbeeld van netwerkend werken en kennisdelen vindt u in ‘Ans Grotendorst in gesprek met Marlo Töller’. Een inspirerend interview over een inspirerende leerwerkomgeving. Leren en krachtig, twee woorden bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. We vinden ze ook terug in de titel van het congres van opleiders verpleging en verzorging dat op 29 januari 2009 zal plaatsvinden: ‘Leerkracht: passie en positiviteit van de opleider’. De redactie van Onderwijs en gezondheidszorg had een gesprek met Ben Tiggelaar, de hoofdspreker op het congres en tevens de auteur van ‘Dromen, durven, doen’. In het interview licht hij alvast een tipje van de sluier op: zijn passie is om mensen hun dromen om te laten zetten in actie. Daarbij gaat het hem niet zo zeer om het wat, maar vooral om het hoe, de handvatten om je acties te laten slagen. Het interview prikkelt in ieder geval de nieuwsgierigheid!

Een ander thema in dit nummer is voortijdige schooluitval. Handvatten om voortijdig schooluitval te voorkomen krijgt u in de toolkit van Henk Ritzen en het artikel van Aefke ten Haage. Evident is dat schooluitval niet alleen een schoolprobleem is maar vooral een maatschappelijk probleem. Daar ligt tegelijkertijd de uitdaging voor alle partners in de regio: de vaak nog jonge leerlingen boeien en binden zodat ze niet ‘uit de boot’ vallen.

Naast een kritisch artikel van Aart Pool over de bureaucratie in de zorg natuurlijk de vaste rubriek ‘Van de werkvloer’, het congresverslag, nieuws en recensies.

Hopelijk zullen de artikelen u inspireren, tools bieden of stof tot discussie opleveren. Namens de redactie van Onderwijs en gezondheidszorg wens ik u veel leesplezier!