Wisselende contacten. De ontmaskering van de coachingsrelatie

  • 1 min.
  • Recensie
  • Recensies

De titel ‘Wisselende contacten’ van auteur Karen Walthuis refereert met een glimlach naar de wisselende relaties die tussen coach en gecoachte ontstaan en die bepalend zijn voor de relatie die de coach met de gecoachte onderhoudt. De coach moet zich bewust zijn van zijn (subjectieve) aannames en (persoonlijke) doelen die de relatie tussen coach en gecoachte onbewust beïnvloeden. De auteur wil met dit boek een bijdrage leveren aan inhoudelijke verdieping van het jonge vakgebied: coaching. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel vult de lezer (bedoeld wordt een coach, maar dat kan net zo goed een docent zijn) een vragenlijst (p.16) in waarin de voorkeurshoudingen die de coach hanteert duidelijk worden. Vervolgens presenteert de auteur een ‘model van zes coachhoudingen’ (p.25 e.v.) van de coach, namelijk: onderzoeker, onderwijzer, aanvoerder, praatpaal, boeddhist en uitdager. Per coachhouding worden de lezer prikkelende vragen gesteld ter reflectie op zijn persoonlijk handelen. Als het ware wordt de lezer een spiegel voorgehouden die uitdaagt tot nadenken over zijn persoonlijke houding als coach.

In het tweede deel van het boek (p.78 e.v.) gaat het om thema’s die met coaching verband houden als: macht, verantwoordelijkheid, empathie, liefde en autonomie. In dit tweede deel worden de thema’s uitvoerig beschreven, biedt de auteur praktijkvoorbeelden en stelt reflectievragen. Tussen de regels door blijkt, dat de auteur van haar vak houdt, veel voor haar cliënten wil betekenen en dit met humor weet te vertellen. Het boek is vooral geschikt voor stagebegeleiders, praktijkopleiders, werkbegeleiders en studieloopbaanbegeleiders die studenten binnen school of werk begeleiden en die meer inzicht willen krijgen in hun begeleidingsrelatie met de student, óf zich hierin willen ontwikkelen. Een belangrijke voorwaarde voor valide en betrouwbare beoordelingen van de vorderingen van studenten. Het is wenselijk om het ‘model van zes coachhoudingen’ ook empirisch te toetsen. Misschien als opdracht voor een nieuwe publicatie!