Onderwijs en Gezondheidszorg
September 2008, Jaargang 32, Nummer 5, pp. 23-25

Overige

Mailen met Amerikaanse nurse practitioners
Een effectieve manier om een internationale reis voor te bereiden

Mailen met Amerikaanse nurse practitioners

De Masteropleiding Advanced Nursing Practice (M ANP) van de Hogeschool Rotterdam hecht veel waarde aan internationale oriëntatie op het eigen vakgebied. Gedurende de tweejarige studie wordt daarom met de hele jaargroep een studiereis naar Amerika ondernomen. De voorbereiding van de reis richt zich op acculturatie met de Amerikaanse cultuur, het leren kennen van het gezondheidszorgsysteem en het werk van Nurse Practitoners. Een van de methodes is het opzetten van mailcontact tussen studenten M ANP van de Hogeschool Rotterdam en Nurse Practitioners in Amerika. Het doel van dit artikel is de argumenten voor deze keuze te bespreken aan de hand van de ervaring die door het docententeam van de M ANP is opgedaan bij de ontwikkeling van het internationale programma.

Literatuur

  1. Beleidsplan Internationalisering Insituut voor Verpleegkunde en Verloskunde 2006-2008, september 2006.
  2. Brandi, L., Lockhart, J. & Hara, M. (2003). Overcoming barriers in international keypal exchange programs. Nurse Educator. 28 (10): 156-160.
  3. Glass, N. (2006). Internationalizing nursing: Valuing the multiple places and spaces of nursing education. Journal of Nursing Education. 45 (10), 387-388.
  4. Kirkpatrick, M., Brown, S., Atkins, T. (1998). Using the Internet to integrate cultural diversity and global awareness. Nurse Educator. (23) 2: 15-17.
  5. Leininger, M. (1997). Transcultural nursing reseach to transform nursing education and practice: 40 years. Image: Journal of Nursing Scholarship. 29 (4), 341-347.
  6. Nwana, G. (2004). American Traveling Abroad: An International Traveler's Resource Guide. Baltimore: Frontline Publishers.
  7. Robinson, K., Sportsman, S., Eschiti, V., Bradshaw, P, and T. Bol. (2006). Preparing faculty and students for an international nursing education experience. The Journal of Continuing Education in Nursing. 37 (1).