Onderwijs en Gezondheidszorg
September 2008, Jaargang 32, Nummer 5, pp. 15-18

Overige

Herontwerp: van protocol tot lesmateriaal

Herontwerp: van protocol tot lesmateriaal

Protocollen in het huidige gezondheidszorg onderwijs zijn niet geschreven om te gebruiken als lesmateriaal. Ze zijn niet uitdagend, niet motiverend en kunnen door de leerling gedachteloos worden opgevolgd. Hierdoor blijft het leereffect beperkt. In een onderzoek naar het leereffect van handleidingen komen Marja op de Weegh en Igo Weber tot ontwerprichtlijnen die de effectiviteit van zelfstudiehandleidingen sterk verbeteren. Kunnen deze richtlijnen ook gelden voor het ontwerpen van protocollen als lesmateriaal?

Literatuur

  1. Abrahamse, C.A. (1995) Praktijkboek Lichamelijke Verzorgende Vaardigheden. Rijswijk: Nijgh & Van Ditmar.
  2. Astleitner, H. (2000). Designing emotionally sound instruction: The FEASP-approach. Instructional Science, 28, 169-198.
  3. Cooper, A. (2004) The inmates are running the asylum. Indiana: A division of Pearson Education.
  4. Van Gog, T., Paas, F., & van Merriënboer, J.J.G (2004). Process-oriented worked examples: Improving transfer performance through enhanced understanding. Instructional Science, 32, 83-98. (0.366).
  5. Keller, J.M. (1987). Development and use of ARCS mode of instructional design. Journal of Instructional Development, 10(3), 2-10.
  6. Moreno, R., Mayer, R.E., Spires, H.A., & Lester, J. (2001). The case for social agency in computerbased teaching: Do students learn more deeply when they interact with animated pedagogical agents? Cognition and Instruction, 19(2), 117–213.
  7. Moreno, R., & Mayer, R.E. (2004). Personalized messages that promote science learning in virtual environments. Journal of Educational Psychology, 96(1), 165-173.
  8. Op de Weegh, M., & Weber,I. (2007).Effect van affect, Ontwerpen voor cognitie en affect in instructiemateriaal. Niet gepubliceerd doctoraalverslag. Universiteit Twente, Enschede.
  9. Renkl, A. (1997). Learning from worked-out examples: A study on individual differences. Cognitive Science, 21, 1-29.
  10. Van der Meij, H., (2003) Procedures ontrafeld: Van Chaos tot ordening Tekstblad, 9 (4), 43-49 Twente University: Faculty of Educational design, Management & Media. Department of Instructional Technology.
  11. Van der Meij, H. & Carroll, J.M. (1998). Principles and heuristics for designing minimalist instruction. In J.M. Carroll (Ed.), Minimalism beyond the Nurnberg funnel (pp. 19 -53). Cambridge, Mass: MIT Press.