Protocollen in het huidige gezondheidszorg onderwijs zijn niet geschreven om te gebruiken als lesmateriaal. Ze zijn niet uitdagend, niet motiverend en kunnen door de leerling gedachteloos worden opgevolgd. Hierdoor blijft het leereffect beperkt. In een onderzoek naar het leereffect van handleidingen komen Marja op de Weegh en Igo Weber tot ontwerprichtlijnen die de effectiviteit van zelfstudiehandleidingen sterk verbeteren. Kunnen deze richtlijnen ook gelden voor het ontwerpen van protocollen als lesmateriaal?
Inleiding
&ellipsis;
Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen
Drs. M. op de Weegh en Drs. Igo weber zijn in 2007 afgestudeerd als onderwijskundigen aan de Universiteit van Twente met als specialisatie Instuctietechnologie. Zij zijn momenteel verbonden als adviseurs aan het ontwerpbureau id & es (instructional design en educational support) en werkzaam bij het ROC van Twente en het Carmelcollege te Hengelo.
Printdatum
6 september 2008
E-pubdatum
30 mei 2013
ISSN print
0920-8100
ISSN online
1876-5793
Blijf op de hoogte
Een seintje wanneer de nieuwe editie van OenG is verschenen? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.