Doorgaan met verbeteren

  • 1 min.
  • Redactioneel

Net terug van een aantal weken fietsen in Frankrijk, begin ik aan het doornemen van de stapel dagbladen om te zien of er nieuws is dat ik heb gemist. Daarbij valt mijn oog op een artikel over evidence based onderwijsvernieuwing. ‘Onderwijsvernieuwingen worden veel te vaak doorgevoerd zonder dat wetenschappelijk onderzocht is hoe ze in de praktijk zullen uitpakken. Daardoor wordt er vaak tijd en geld gestoken in maatregelen waarvan hoogst onzeker is of ze betere resultaten opleveren’, aldus het artikel in Trouw van 13 augustus j.l. Als deze stellingname serieus wordt genomen, zullen er spannende tijden ontstaan. Afwachten welke resultaten openbaar gemaakt worden en welke niet. En wat de relatie zal zijn tussen deze resultaten en het beleid en de praktijk. De nieuwe leerstoel evidence based onderwijs in Maastricht zal onderzoeken wat wel en wat niet werkt, en welk bewijs er voor is. Een goede zaak. Tegelijk zullen er steeds vanuit onderzoek en vanuit de praktijk veranderingen ontstaan. U treft hiervan voorbeelden op verschillend niveau in dit nummer van O&G. Veranderingen die zich lenen voor verder onderzoek. In het nummer van O&G dat voor u ligt, kunt u voorbeelden lezen van problemen en vraagstukken in de onderwijspraktijk en de noodzaak van veranderingen hierbij.

Wat wel en niet werkt, en wat de bewijzen hiervoor zijn is zeker een cruciale vraag voor het stagebeleid bij opleidingen en zorginstellingen. Een ander artikel gebaseerd op het proefschrift van Marian Adriaansen laat zien, dat de vraag wat werkt en niet werkt een belangrijke is voor het opleiden van verpleegkundigen. Empathie wordt in de alledaagse opvattingen van mensen vaak gezien als een persoonlijke eigenschap. Dit artikel laat zien dat het echt anders is.

Er zijn ook problemen die niet kunnen wachten om aangepakt te worden, tot er wetenschappelijk bewijs is geleverd voor de aanpak. Zo'n probleem is bijvoorbeeld het vroegtijdig schoolverlaten. Onderzoek en verandering zullen hierbij hand in hand moeten gaan. Wij prijzen ons als redactie gelukkig dat onze hoofdredacteur Henk Ritzen is benoemd tot lector en zich vanuit dit lectoraat met dit probleem zal bezig houden. Evidence based veranderen: fantastisch. Maar dit nummer van O&G laat zien, dat er ook doorgegaan moet worden met veranderen zonder dat het bewijs op voorhand beschikbaar is. Veel kritisch leesplezier gewenst.