Nurse Education Today Volume 28, issue 5. July 2008

  • 2 min.
  • Recensies
  • Voor u gelezen

Nurse Education Today is het Engelstalige zusje van Onderwijs en gezondheidszorg. Dit julinummer bevatte 16 artikelen, tezamen zo'n 130 interessante pagina's. De hierboven gegeven link, biedt de mogelijkheid om samenvattingen (abstracts) van de artikelen (in het Engels) te lezen. Aan het downloaden van de gehele artikelen zijn helaas kosten verbonden. Via diverse mediatheken/bibliotheken is gratis online toegang mogelijk. Wie weet ook binnen uw instelling! Ik geef u een selectie van interessante artikelen.

Without enough nurse educators there will be a continual decline in RNs and the quality of nursing care: Contending with the faculty shortage.  

Depra Shipman maakt zich in Amerika grote zorgen over de tekorten aan verpleegkundigen en verpleegkundig opleiders. In 2002 verliet maar liefst 26% van de verpleegkundigen het vak wegens arbeidsontevredenheid, werkdruk, inadequaat leiderschap en opgelegd overwerk. Een tekort aan verpleegkundig opleiders leidt tot een tekort aan verpleegkundigen, terwijl er meer nodig zijn i.v.m. de vergrijzing.

Uncovering study abroad: Foreignness and its relevancd to nurse education and cultural competence.  

Sheila Greatrex-White onderzocht op kwalitatieve wijze hoe 26 studenten hun buitenlandse stage ervaren door middel van dagboekenanalyse. Studenten blijken niet alleen over de buitenlandse cultuur te leren, maar vooral ook over die van henzelf.

Factors related to the nursing student-patient relationship: The students' perspective.  

Het doel van deze studie in Finland was om de perceptie van verpleeg-kundige in opleiding ten aanzien van de relatie patient-student te beschrijven. Er werd gebruik gemaakt van relatievormen, voortkomend uit ander onderzoek; de mechanische relatie, waarin de student focust op wat hij/zij wil leren, de authoritatieve relatie waarin de student focust op wat hij/zij denkt dat het beste is voor de patiënt en de faciliterende relatie welke focust op wat het beste is voor zowel de patiënt als de student. In de conclusie lezen we het belang van reflectie op de patient-student en de patiëntgericht benadering.

Judgement about mentoring relationships in nurse education  

Het doel van deze Engelse studie was het verdiepen in en pogen te begrijpen hoe mentoren oordelen over de klinische competenties van student-verpleegkundigen. Goede mentoren (volgens studenten) blonken uit in hun houding, enthousiasme, ervaring en presentie (being there/er zijn). Goede studenten (volgens docenten) herkende je eveneens aan hun houding en enthousiasme. Maar ook aan hun zelfvertrouwen en assertiviteit. Bevindingen uit eerder onderzoek worden (helaas) bevestigd. Het beoordelen van studenten gebeurt op relatief subjectieve basis. Interessant voor opleiders en docenten om helemaal te lezen!

A comparison of problem-based and traditional education on nursing students'critical thinking dispositions.  

In deze Turkse studie worden verpleegkunde studenten met verschillende opleidingsmethoden vergeleken. Het al eerder geleverde bewijs dat de actieve en zelfsturende methode van PGO studenten aanmoedigt om kritisch te denken en open te staan voor ideeen van anderen, en om tegenstellingen in informatie te bespreken alvorens conclusies te trekken, werd ook in deze studie bevestigd. Een conclusie die voorstanders van Probleem Gestuurd Onderwijs zal kunnen bekoren. Leest u vooral zelf even verder!