Voordeur open, achterdeur op een kier

Intreerede van een bevlogen lector

  • 2 min.
  • Overige
  • Overige artikelen

Op 4 juni 2008 vond op de Hogeschool Edith Stein te Hengelo, de installatie plaats van Henk Ritzen als lector ‘Onderwijsarrangementen in maatschappelijke context’. Henk Ritzen, tevens hoofdredacteur van Onderwijs en gezondheidszorg, aanvaardde dit bijzondere lectoraat dat is ingesteld door het ROC van Twente, de Hogeschool Edith Stein/Onderwijscentrum Twente en Expertis onderwijsadviseurs. Deze opleidingsinstellingen leveren hiermee een belangrijke maatschappelijke bijdrage aan het ontwerp van onderwijsarrangementen voor voortijdig schoolverlaters en aan preventie van voortijdige schooluitval.

Hoe voorkom je dat leerlingen voortijdig, zonder diploma de schoolverlaten?  

Leerlingen zonder diploma of startkwalificatie zijn een enorm maatschappelijk probleem. Henk Ritzen zal zich binnen zijn lectoraat verdiepen in de vraag hoe schooluitval voorkomen kan worden. Hij is een bevlogen mens, met een passie voor zijn vak en iemand die leerlingen op niveau 1 en 2 een zeer warm hart toedraagt. Met Henk Ritzen op dit bijzondere lectoraat is een goede match gemaakt!
In zijn intreerede zette hij in een goed onderbouwd betoog de problematiek uiteen. ‘Bij leerlingen van niveau 1 en 2 is de kans op uitval groter. Het gaat om kwetsbare jongeren aan de onderkant van de samenleving. Juist deze groep behoeft extra aandacht!’
Het lectoraat richt zich niet alleen op de leerlingen, maar ook op hun docenten. Volgens Henk Ritzen is de sleutel voor vermindering van het aantal voortijdig schoolverlaters in handen van docenten. Zij bepalen of de achterdeur wagenwijd open staat of op een kier! Docenten kunnen leerlingen door hun pedagogische omgang, hun lessen en intensieve begeleiding binden. Docenten moeten ook meer naar de leerlingen luisteren. Wat zijn hun wensen? Hoe willen zij graag leren? Er werden filmfragmenten vertoond met verhalen van leerlingen van niveau 1 en 2 die haarfijn aangaven hoe zij tegen het onderwijs aankijken. Er zal ook aandacht zijn voor samenwerking met scholen voor primair en voortgezet onderwijs, mbo, regionale maatschappelijke instellingen, gemeenten, RMC's en leerbedrijven, omdat het probleem een maatschappelijk probleem is. Goed kwalitatief onderzoek moet extra informatie opleveren over uitval op basis warvan adequate acties ingezet kunnen worden. Er is al veel onderzoek gedaan, maar er mist een samenhangend causaal model: wat zijn de verbanden tussen de factoren?
Henk Ritzen ontving van de voorzitter van het College van Bestuur van Edith Stein, drs. Henk Mulders een kroniekboek. Na vier jaar lectoraatschap hoopt hij het boek volgeschreven met gedenkwaardige gebeurtenissen terug te ontvangen.

Tijdens een gezellig samenzijn werd de catering perfect verzorgd door studenten van de opleiding Arbeidsmarktgekwalificeerde Assistent van het ROC van Twente. Als je deze jonge mensen zo aan het werk ziet dan weet je waarom de voordeur voor niveau 1 en 2 leerlingen open en de achterdeur op een kier moet. Met extra begeleiding krijgen ook zij een mooie toekomst en zijn ze waardevolle deelnemers aan de arbeidsmarkt.
Zoals Henk Ritzen het in zijn rede aangaf: ‘De kosten gaan voor de baat uit. Het loont om te investeren!’