Verantwoorden of afrekenen?

  • 1 min.
  • Redactioneel

Vorige week vrijdag kreeg ik van een collega een sms-je, letterlijk: ‘De Onderwijsinspectie zal alle opleidingen van de sector met een voldoende beoordelen’. ‘Klasse!’, dacht ik en… er wordt studenten en docenten veel negatieve energie bespaard. De dag erna belde ik mijn vriend om hem met zijn verjaardag te feliciteren. Ik feliciteerde hem en vroeg: ‘Hoe is het?’, meteen kreeg ik het antwoord: ‘Balen…’, en vervolgens kwam het hoge woord eruit: ‘De NVAO zal onze opleidingen niet accrediteren!’ Het telefoongesprek viel stil… en hij nam het gesprek weer op: ‘We zijn een verbeterplan aan het schrijven…’. Verantwoorden en afrekenen is sinds de invoering van de lump sum een twee-eenheid; maar van het laatste werkwoord krijgen de werkers in de praktijk weinig energie. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor zorgverleners in de instellingen. Zij voelen zich niet alleen verantwoordelijk voor het zorgproces, maar ook aansprakelijk. En ten slotte de studenten, zij hebben een kritische mening over het onderwijs dat hen door docenten wordt voorgeschoteld. Docenten kunnen veel leren van hun studenten, vooral door goed te luisteren en hun bevindingen serieus te nemen.
In dit themanummer staan twee perspectieven centraal: het perspectief van verantwoording afleggen in zorg en verpleging, én het perspectief van verantwoording afleggen in en door onderwijsinstellingen. Het is een gevarieerd themanummer geworden, met een groot aanbod aan artikelen. De rubriek ‘interactief’ met onder andere de agenda en recensies is vervallen. Deze houdt u nog van ons tegoed! Nu al, wil ik alle abonnees sms’en, niet over de resultaten van de Onderwijsinspectie, maar met de mededeling: ‘Een prettige vakantie, waar je ook bent, geniet ervan en… kom lekker bij!’