Evidence based practice in het buitenschools leren: enkele uitgangspunten
10 min.
Overige
Als hulpverlener en als docent is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in je vakgebied. Het laatste decennium wordt veel aandacht besteed aan de wetenschappelijke onderbouwing van diverse beroepen in de gezondheidszorg, de zorg dient ‘evidence based’ te zijn. In dit artikel wordt geschetst wat de uitgangspunten van de opleidingen zijn en volgens welke methodiek de implementatie wordt aangepakt.
Wat is evidence based practice?
Voor Evidence Based Practice (EBP) volgen we de definitie van Sackett et al (2000): ‘Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal (evidence) om beslissingen te nemen voor individuele patiënten. Het is een integratie van individuele klinische expertise met het beste externe bewijsmateriaal dat vanuit systematisch onderzoek beschikbaar is. De voorkeuren en verwachtingen van patiënten spelen bij de besluitvorming een centrale rol’. Deze definitie is ook overgenomen door diverse Nederlandstalige leerboeken op het gebied van EBP (Cox et al., 2004; Kuiper et al., 2004; Offringa et al., 2000). EBP berust dus niet alleen op evidence maar op de volgende drie pijlers:
&ellipsis;
Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen
Sandra Beurskens, Tineke Schoot, Jessie Lemmens, Erica Baarends, Ingrid Driessen, Annelies Geerbex, Jacques Geraets, Jacques Gielen, Michelle Lacroix
Over de auteur
Dr. Sandra Beurskens, Dr. Erica Baarends, Drs. Ingrid Driessen, Dr. Tineke Schoot, Drs. Annelies Geerbex, Jacques Geraets, Drs. Xandra Gielen, Drs. Michelle Lacroix en Drs. Jessi Lemmens zijn werkzaam aan de Hogeschool Zuyd.
Printdatum
26 april 2008
E-pubdatum
12 juli 2013
ISSN print
0920-8100
ISSN online
1876-5793
Blijf op de hoogte
Een seintje wanneer de nieuwe editie van OenG is verschenen? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.